DAT A320-200 med registreringen OY-JRZ.

DAT flytter jobs til Litauen

Øgede udgifter i CPH er medvirkende til, at Danish Air Transport fyrer op mod 20 danske ansatte og flytter jobs til Litauen.

Op til 20 ansatte i Danish Air Transport mister arbejdet, idet selskabet flytter en række administrations- og supportfunktioner til Litauen, hvor DAT i forvejen har et datterselskab ved navn DOT LT.

Det sker for at forbedre selskabets dårlige driftsøkonomi, hvor driftsselskaberne Danish Air Transport og DOT LT fik underskud på driften sidste år. Alligevel kunne DAT Gruppen præsentere et samlet overskud før skat på 23,5 mio. kroner i 2016, da Danish Air Transport Leasing A/S formåede at tjene mere hjem, end de to driftsselskaber satte til.

Det er forventningen hos DAT, at manøvren kan nedbringe selskabets omkostninger med 6-8 mio. kroner. DAT Gruppen forventer et positivt og forbedret resultat i 2017 og har sat 40 mio. kroner som mål, hvilket udflytningen af opgaver til Litauen skal medvirke til.

Gå til stålet
Direktør og ejer af Danish Air Transport, Jesper Rungholm, tøver ikke med at give de høje afgifter og udgifter i Københavns Lufthavn en stor del af skylden for selskabets dårlige driftsøkonomi.

”Det cirkus de har lavet i Københavns Lufthavn med sammenlægningen af terminalerne og højere afgifter for indenrigstrafikken koster os 20 mllioner kroner om året. Og så er vi desværre nødt til at gå til stålet for at forbedre vores driftsøkonomi,” pointerer Jesper Rungholm.

Fyringerne rammer hårdest i virksomhedens hovedkontor i Kolding Lufthavn i Vamdrup udenfor Kolding, hvor omkring 10 medarbejdere bliver opsagt. Men heller ikke DAT’s kontorer i Billund, København og på Bornholm går ram forbi. Der vil dog ikke blive sagt farvel til piloter og kabinepersonale.

Større bid af kagen
Danish Air Transport og DOT LT har langt henad vejen kørt som to selvstændige flyselskaber med en del dobbeltfunktioner. Det luger man nu ud i ved at samkøre den bagvedliggende administration og support mere. Det betyder, at en række funktioner samles i Litauen, men også, at en række andre funktioner samles i Danmark. Der vil dog kun være tale om at 2-3 arbejdspladser, der flyttes fra Litauen til Danmark.

Konkret vil der være tale om at operations, teknisk dokumentationsstyring og lønstyring flyttes til Litauen, mens en del af ”ground operations” flyttes den anden vej.

DAT har gennem en årrække brugt DOT LT som en produktionsenhed, der gjorde selskabet istand til at være konkurrencedygtige på blandt andet det europæiske og globale ACMI-marked, hvor fly og besætninger lejes ud til at flyve for andre operatører i kortere eller længere perioder. Et hårdtpresset marked, hvor selskaber fra de baltiske lande og østeuropa får en stadig større bid af kagen.

Ét dansk fly tilbage
Danish Air Transport er ikke det eneste danske flyselskab, der flytter sine supportfunktioner til lande med lavere lønniveauer. Det samme gjorde Primera Air Scandinavia, da man i 2014 flyttede sit Operations Control Center i Island samt styring af bemandingen til Letland og placerede det i et nyoprettet søsterselskab ved navn Primera Air Nordic. Der var dengang tale om flytning af 10-15 arbejdspladser.

Samtidig er hovedparten af selskabets otte Boeing 737-fly flyttet fra Primera Air Scanadinavias danske driftstilladelse til Primera Air Nordics lettiske driftstilladelse. Tilbage på dansk OY-register er i dag kun ét fly. Selskabets hovedkvarter er nu placeret i Riga. Her har Primera Air samlet et hold på næsten 100 mænd og kvinder. Forvaltningen og kontrollen af flåderne fra de to flyselskaber, Primera Air Nordic og Primera Air Scandinavia, drives fra de lettiske kontorer.

De store organisatoriske ændringer betyder, at Primera Air nu ifølge dem selv er et af de mest konkurrencedygtige flyselskaber i Europa inden for sit segment.

Primera Air er en del af Primera Travel Group, der består af rejsearrangører i Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island og er en vellykket blanding af charter-/planlagte produktudbud til rejsearrangører, mindre rejsebureauer og enkeltpersoner.

 

Relaterede artikler:

Flyhandel sikrede overskuddet i Danish Air Transport

DAT: CPH-sammenlægning har hæmmet Karup-vækst

Ny takstaftale rammer DAT og Alsie Express hårdt

SAS: Brug for politisk indgreb mod CPH

Minister støtter SAS i takststrid med CPH