Etihad vil købe og Emirates vil samarbejde

Emirates har netop indgået et omfattende samarbejde med det australske lavprisflyselskab Jetstar Airways. Konkurrenten Etihad vælger i stedet at købe sig til strategiske partnerskaber.

De store ekspansive flyselskaber i Mellemøsten har vidt forskellige strategier for vækst. Det blev yderligere understreget, da Emirates i sidste uge offentliggjorde en aftale med det australske lavprisflyselskab Jetstar Airways. Aftalen omfatter codeshare og bonusprogram.

Rent konkret betyder det, at Emirates´ kode vil være at finde på ruter i Australien og New Zealand samt i Asien via Jetstar Asia. Det betyder blandt andet, at Emirates-passagererne får adgang til 27 nye ruter og seks nye destinationer, herunder Denpasar (Bali) i Indonesien, Byron Bay i Australien, Dunedin i New Zealand samt Siem Reap i Cambodja.

Udover codeshare-aftalen vil medlemmer af Emirates-bonusprogrammet Skywards også få mulighed for at optjene point på Jestart-ruter med Emirates-kode, mens man kan benytte allerede optjente points på Jetstar-flyvninger.

“Denne nye aftale mellem Emirates og Jetstar tilbyder vores passagerer en række fordele inklusiv nye ruter og destinationer, som ikke er omfattet af Emirates´ netværk i dag,“ siger Adnan Kazim, der er chef for Planning, Aeropolitical & Industry Affairs hos Emirates.

Jetstar Airways er 100 procent ejet af Oneworld-selskabet Qantas, som Emirates i begyndelsen af 2013 indgik et opsigtsvækkende samarbejde med.

Det ekspansive Dubai-selskab har tidligere indgået en lignende aftale med det britiske lavprisflyselskab easyJet. Dermed markerer Emirates, at flyselskabet vil vokse gennem strategiske samarbejdsaftaler i modsætning til konkurrenten Etihad Airways, der har valgt en strategi om at købe sig ind i flyselskaber for at sikre sig et mere forpligtende partnerskab.

Økonomiske forpligtelser
Etihad Airways har indtil videre købt sig ind i lidt mere end en håndfuld flyselskaber, der skal styrke selskabets tilstedeværelse i Europa og Asien. Abu Dhabi-selskabets strategi indebærer i højere grad økonomiske forpligtelser til at udvikle de flyselskaber, som man indgår samarbejdsaftaler med.

En af de mere opsigtsvækkende investeringer blev foretaget i 2011, da Etihad Airways købte 29,21 procent af ejerandelen i Airberlin. I dag ejes inden for rammerne af EU-lovgivningen i alt 49 procent af Air Serbia, samt 33,3 procent af schweiziske Darwin Airline, der fra slutningen af marts vil blive omdøbt til Etihad Regional. Heruodver ejes 2,987 procent af irske Aer Lingus, der også har Ryanair som investor.

Inden længe kan der også være udsigt til, at Etihad Airways køber sig ind i Alitalia, der står foran en livgivende kapitalindsprøjtning efter store tab gennem de senere år.

Udenfor Europa har Etihad Airways købt sig ind i Air Seychelles (40 %), indiske Jet Airways (24 %) samt Virgin Australia (10 %).