Airberlin Boeing 737-800.

Etihad vil stramme grebet om airberlin

Med airberlins ledelse som stråmænd vil Etihad sandsynligvis tage fuld kontrol over det skrantende tyske luftfartsselskab, når regnskabet med en uges forsinkelse offentliggøres torsdag.

Luftfartsselskabet Etihad fra De Forende Arabiske Emirater har med en ejerandel på knap 30 procent allerede i dag stor indflydelse på det skrantende tyske flyselskab airberlin. Men nu tyder meget på, at selskabet ønsker at stramme grebet yderligere. Det skal ifølge den tyske avis WirtschaftsWoche ske ved at afnotere selskabet fra børsen og med ledelsen som stråmænd tage fuld kontrol over airberlin.

Selskaber og enkeltpersoner uden for EU må ikke eje mere end 50 procent af et europæisk flyselskab. Derfor vil Etihad formelt kun øge sin egen ejerandel fra knap 30 procent til 49,9 procent. De sidste 50,1 procent skal så overtages af airberlins ledelse, der sandsynligvis vil kunne få købet finansieret på attraktive vilkår hos Etihad. På den måde vil selskabet på papiret stadig være tysk.

På torsdag offentliggør selskabet sit årsregnskab. Offentliggørelsen er uden forklaring blevet udskudt en uge. Ifølge avisen forventes planen om afnotering og øget Etihad-kontrol at blive offentliggjort torsdag.

Storstillet satsning
Det tyske flyselskab, der ikke længere definerer sig selv som et lavprisselskab, har gennemført flere sparerunder de senere år, men slås fortsat med en dårlig økonomi. De første ni måneder af 2013 resulterede i et underskud før skat på 680 mio. kroner. Og årsresultatet ventes ikke at være meget bedre.

Det har heller ikke just hjulpet selskabet, at åbningen af Berlins nye Brandenburg-storlufthavn igen og igen er blevet udskudt. Lufthavnen skulle have været omdrejningspunktet for en storstillet airberlin-satsning. I stedet for at åbne 3. juni 2012 er åbningen indtil udskudt på ubestemt tid. Derfor må airberlin tage til takke med den nedslidte og overfyldte Berlin Tegel Lufthavn.

Tysk – italiensk partnerskab
Etihad ser i øjeblikket Alitalia efter i sømmene i forbindelse med et planlagt køb af op til 40 procent af det kriseramte italienske flyselskab. Hvis nærstudiet af Alitalia falder således ud, at Etihad kaster penge ind i det italienske flyselskab, så spekuleres der i, om en fusion af airberlin og Alitalia eller et tæt partnerskab mellem de to selskaber kunne komme på tale.

Mens Emirates, der også holder til i De Forenede Arabiske Emirater, vokser organisk, så har Etihad valgt at satse på en aggressiv global opkøbsstrategi. Selskabet har således minoritetsposter i en lang række flyselskaber verden over med hovedvægten på Europa. Det er selskaber som irske Aer LIngus, Air Serbia og schweiziske Darwin Airlines, der i dag er omdøbt til Etihad Regional, og airberlin, som Etihad har skudt penge ind i.