Europas største lufthavn åbner om et år

Istanbuls nye storlufthavn skal officielt åbne til oktober næste år, men forventes at modtage de første fly allerede til februar.

At indvie helt nye megalufthavne er almindeligt i Asien i disse år, men ikke noget vi ser særligt ofte i Europa. Men det bliver tilfældet 29. oktober næste år. Her klippes snoren nemlig officielt til Istanbuls nye storlufthavn, som med en kapacitet på 90 mio. passagerer om året fra starten af vil være Europas største lufthavn – i hvert fald målt på kapacitet.

Sandsynligvis vil lufthavnen i de første år kun have omkring lige så mange passagerer, som Istanbul Atatürk-lufthavnen har i dag og forventes i dag. Lufthavnen skal nemlig afløse Atatürk-lufthavnen, som i 2016 var Europas femtestørste lufthavn med 60,1 mio. passagerer om året.

Desuden vil Atatürk fortsat blive brugt til et mindre antal indenrigsruter og lignende. Og endelig så vil Istanbuls Sabiha Gökçen også fortsat være åben. Det skyldes, at Atatürk-lufthavnen og Sabiha Gökçen-lufthavnen til sammen allerede i dag håndterer omkring 90 mio. passagerer. Så for at håndtere passagervækst er der fortsat brug for de to nuværende lufthavne.

Når der er brug for en ny storlufthavn, så skyldes det, at det ikke er muligt at udvide Istanbul Atatürk-lufthavnen, der ligger i et byområde. Det er således allerede i dag ikke muligt at åbne nye ruter fra Atatürk-lufthavnen. Og i Sabiha Gökçen-lufthavnen er man med 28 mio. passagerer i 2016 allerede over sin kapacitet på 25 mio. passagerer.

Udvidet til 200 mio. passagerer
Den nye storlufthavn får i første omgang to terminaler på tilsammen 850.000 kvadratmeter og to landingsbaner. Planerne er frem mod 2030 at udvide med yderligere to terminaler og fire baner i tre etaper. Det skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere 150 mio. passagerer og være i stand til hurtigt at kunne blive udvidet til 200 mio. passagerer. Til sammenligning havde verdens i dag største lufthavn, Atlanta Hartsfield-Jackson, i 2016 knap 104,2 mio. passagerer.

Lufthavnen på Istanbuls Europa-side vil fuldt udbygget have 165 jetbroer og i alt 500 flyparkeringspladser og 70.000 parkeringspladser til biler. Desuden får lufthavnen flere stationer på Istanbuls metronetværk.

Den officielle åbningsdag er den 29. oktober, hvor flyselskabernes vinterfartplaner træder i kraft. Men allerede i februar næste år forventes de første fly at begynde at benytte lufthavnen.

 

 

Relaterede artikler:

Istanbul-lufthavn i krise

Tyrkiske lufthavne brager frem

Europas største lufthavn får hjælp fra CPH

x

Læs Også

700 flyaflysninger i europæisk storlufthavn

Et kraftigt snefald har sendt Atatürk-lufthavnen i Istanbul i knæ. Turkish Airlines aflyser 700 flyvninger, herunder 18 afgange til og fra Danmark og resten af Norden.

Turkish Airlines svigtede kommunikationen

Turkish Airlines er verdens næststørste flyselskab på de sociale medier, men der skulle gå seks timer efter Ataturk-angrebet, før første opdatering fandt sted.

Passagertal i tyrkiske lufthavne styrtdykker

De tyrkiske charterlufthavne har tabt op til en tredjedel af passagererne, og for første gang siden 2002 er der tilbagegang i passagertallet i Istanbul Atatürk Lufthavn.

Turkish beskærer CPH-rute kraftigt

Turkish Airlines skærer i vinterprogrammet en tredjedel af flyvningerne væk på ruten mellem Istanbul Atatürk og København.

Kriseramt europæisk flyselskab skifter koncernchef

Turkish Airlines har taget afsked med Temel Kotil, der har stået i spidsen for det ekspansive Star Alliance-selskab siden 2005. Afløseren hedder Bilal Eksi.

Turkish Airlines trækker sig helt ud af Aalborg Lufthavn

Først besluttede Turkish Airlines at vinterlukke ruten fra Istanbul til Aalborg, men nu trækker det tyrkiske flyselskab sig helt fra den nordjyske lufthavn.