Fem oversøiske Lufthansa-lavprisruter

Lufthansa har offentliggjort de fem første oversøiske lavprisruter, der skal sælges gennem datterselskabet Eurowings. Priserne starter ved 750 kroner for en enkeltbillet til Dubai.

Lufthansa har skudt salget i gang til koncernens nye lavprissatsning på de oversøiske ruter. Det bliver datterselskabet Eurowings, der skal stå for billetsalget, og alle flyvninger gennemføres under Eurowings-navnet.

De oversøiske ruter kommer i første omgang til at udgå fra Köln/Bonn-lufthavnen, og den 1. november er det således muligt at flyve på lavprisbilletter til Dubai, Bangkok og Phuket samt Varadero på Cuba og Punta Cana i Den Dominikanske Republik.

Billetterne bliver udbudt på tre serviceklasser, henholdsvis Best, Smart og Basic. Priserne starter ved 99,99 euro, eller omkring 750 danske kroner, for en enkeltbillet fra Köln til Dubai.

Denne billetpris er på Basic-klassen, hvor det kun er transporten, der er inkluderet i prisen, hvorfor der vil være tillæg for måltider og bagage. Samtidig må man acceptere at sidde relativt tæt, da der er 230 passagerer i Basic-kabinen med 30 tommer benplads.

Rejsende på Smart får 23 kg bagage inkluderet samt to måltider og softdrinks uden beregning. Der er lidt mere benplads på Smart i forhold til Basic. Der bliver plads til 46 sæder i Smart-sektionen med en sædeafstand på 34 tommer.

Vil man forkæle sig selv, er det Best, der skal vælges. Denne klasse er indrettet på de tre forreste stolerækker med ekstra brede sæder af samme type som i Lufthansa Premium Economy. Herudover a la carte-menu, priority check-in, loungeadgang samt to stykker bagage á 23 kg. Der er i alt 21 Best-sæder med en sædeafstand på hele 45 tommer.

Flyves af SunExpress
Fra vintertrafikprogrammets start bliver det to Airbus A330-200 fly, der skal betjene de fem ruter. Sidenhen vil antallet af fly blive opjusteret til syv, og der vil komme flere ruter til. Der er tale om ruter til interkontinentale storbyer samt populære oversøiske feriedestinationer.

Flyvningerne skal teknisk gennemføres af SunExpress Deutschland, der er et joint-venture mellem Lufthansa og Turkish Airlines. Cockpit- og kabinepersonale vil således være fra SunExpress, mens flyet vil have Eurowings-bemaling.

Den sindrige konstruktion er lavet for at holde omkostningsniveauet nede, da overenskomsterne for besætningen på SunExpress-flyene er lavere end de tilsvarende hos såvel Lufthansa og Eurowings. Personaleomkostninger udgør alene omkring en tredjedel af omkostningerne til en flyvning.

“Med det nye Eurowings vil vi styrke vores position i punkt-til-punkt trafikken, Med et nyt varemærke, konkurrencedygtige billetpriser og et attraktivt rutenet, vil Eurowings også være aggressive på langdistancemarkedet. Med Eurowings har vi dokumenteret, at man kan kombinere attraktive priser med høj kvalitet,“ siger Karl Ulrich Garnadt, der er chef for Lufthansas-gruppens passagertrafik.

Eurowings har netop annonceret sin første base udenfor Tyskland. Det bliver i Wien Lufthavn, hvor Eurowings stationerer to Airbus A320-fly, der vil operere i en konfiguration med plads til 162 passagerer. Flyene vil blive bemandet med personale fra Austrian Airlines, der netop har indgået nye og konkurrencedygtige kollektive overenskomster med det flyvende personale.