Flere danskere finder rejsen på mobilen

Rejsearrangører oplever store stigninger i antallet af gæster, der bruger deres mobil eller tablet, når de kigger på rejser. Fremover skal det også være nemmere at bestille ferien på mobilen.

Drøm dig væk til lange sandstrande med et swipe med fingeren og bestil sommerferien med et enkelt klik. Den digitale udvikling lever i bedste velgående hos flere danske rejsearrangører, som oplever, at flere og flere danskere bruger mobilen, når de skal finde ferien.

Der har i flere år været godt gang i rejsearrangørernes hjemmesider, men nu er den almindelige computer i høj grad skiftet ud med de håndholdte mobiler og tablets. Hos en af Danmarks største rejsearrangører Spies har man på et år haft en stigning i mobilbesøg og -bestillinger på hele 47 procent, så det nu er over halvdelen af selskabets besøg og bookinger, der kommer fra mobil eller tablet.

Det ser dog ikke ud til, at det helt er slut med den traditionelle PC, som stadig har stor betydning for Spies’ kunder.

”Udviklingen med specielt smartphones er eksplosiv. De, der bestiller via mobil, er ofte impulskøbere, og vi ser en klar tendens til, at når folk researcher og lader sig inspirere til ferien, så foregår det oftere og oftere via mobiltelefonen. Derefter skifter de til enten tablet eller PC for at foretage den endelige bestilling,” siger kommunikationschef Torben Andersen fra Spies.

Spies havde i 2015 omkring 15 millioner besøg på selskabets hjemmeside,og 80 procent af bestillingerne blev foretaget elektronisk.

Star Tour gør det nemmere for kunderne
Også hos Star Tour er der fuld gang i swipes på mobiler og tablets, når kunderne skal kigge på ferie. Andelen af besøgende fra mobiler er nu på omkring 55 procent og har dermed overhalet den traditionelle PC som danskernes favorit til at søge efter ferie.

Den danske rejsearrangør oplever dog på samme måde som Spies, at mange kunder alligevel skrifter over til en almindelig computer, når drømmen om sol og varme skal veksles til en bestilling og billet. Det skyldes ifølge dem, at udfyldelsen af informationer og kreditkort er for besværligt at overskue på mobilen, hvorfor mange vælger en enhed med større skærm.Derfor arbejder Star Tour nu på at forbedre den mobile mulighed.

”Det handler om at gøre det så nemt for vores besøgende som muligt, og derfor investerer vi store beløb i at udvikle vores mobilsites. Generelt skal vi som rejsebureau være til stede der, hvor kunderne er, og derfor spiller nye medier som mobil, tablets og sociale medier en meget stor rolle i kampen om kunderne,” siger Nikolai Johnsen, kommunikationschef i Star Tour til CHECK-IN.dk.

Generelt er det de digitale bestillinger der fører hos rejsearrangørerne, hvor Star Tours andel af bestillinger via telefonisk kontakt med salgskontorets ansatte er helt nede på 22 procent.

Betal med mobilen
Apollo er et af de rejseselskaber, som for nylig har sat gang i et nyt tiltag, som skal gøre det nemmere for kunderne at bruge mobilen til at bestille ferien.

I slutningen af 2015 præsenterde man muligheden for at betale rejsen med MobilePay. På den måde forsøger Apollo at undgå, at mobilkunderne skal indtaste alle kreditkortoplysninger, men nemt og hurtigt kan betale direkte fra mobilen.

Dermed regnerApollo også med, at andelen af bestillingerne via mobiler og tablets vil stige fra omkring hver tredje til fremover at blive hver anden kunde, der bestiller og betaler rejsen på mobil.