SAS A350-900 XWB (Computergrafik: Airbus)

Første SAS A350 på produktionslisten

Det første af i alt otte Airbus A350-900 langdistancefly til SAS er nu sat på produktionlisten hos Airbus og forventes leveret i løbet af 2019.

Airbus A350-900 XWB er et af verdens mest avancerede langdistancefly, og næste år vil SAS modtage det første af i alt otte eksemplarer af flyet, der i henhold til den officielle prisliste koster 317,4 millioner dollars per styk, eller hvad der svarer til lige i underkanten af to milliarder danske kroner.

Ordren på de nye langdistancefly offentliggjorde SAS den 25. juni 2013 ved et stort anlagt pressemøde i Oslo. Udover de otte A350´ere bestilte SAS ved samme lejlighed fire ny Airbus A330-300 Enhanched, og disse fly blev allerede leveret i slutningen af 2015 og begyndelsen af 2016.

Nu har Airbus officielt sat det første A350-fly til SAS på produktionslisten, og flyet får produktionsnummer 360.

Det var ellers oprindeligt planen, at SAS skulle modtage det første fly i 2018, men det er senere blevet udskudt med yderligere et år, da SAS ønskede at modtage flyene tættere på hinanden. Derfor er det nu planen, at første fly leveres i 2019, yderligere to i 2020 samt fem i 2021.

145 fly er leveret
Indtil videre er der leveret 145 eksemplarer af A350´eren og seneste er Airbus på produktionanlægget i Toulouse gået i gang med produktionsnummer 225. I 2017 blev der leveret 77 nye A350-fly, og året før blev 47 nye fly overdraget til kunderne.

Første A350-900 blev leveret til Qatar Airways i december 2014 og indtil videre har Doha-selskabet modtaget 20 fly ud af en samlet ordre på 76 fordelt på 39 A350-900 og 36 A350-1000.

I dag er der i alt 19 flyselskaber, der har A350´eren i drift. Udover Qatar Airways er det Air Caraibes, Air Mauritius, Asiana Airlines, Cathay Pacific, China Airlines, Delta Air Lines, Ethiopian Airlnes, Finnair, French Blue, Hong Kong Airlines, LATAM Airlines, Lufthansa, Malaysia Airlines, Singapore Airlines, Thai Airways og Vietnam Airlines.

Finnair, der er direkte konkurrent til SAS på de nordiske langdistanceruter til Asien, er har allerede fået leveret 11 A350-900, og der er yderligere otte fly af samme type på vej. Dermed bliver Finnair den tredjestørste A350-operatør i Europa kun overgået af Air France med 21 og Lufthansa med 25 fly.

 

Relaterede artikler:

Flere Business Class-sæder i SAS A350-fly

SAS udskyder Airbus A350-levering

SAS vil have flere sæder i nye Airbus-fly

SAS har bestilt 12 nye langdistancefly

x

Læs Også

SAS opsiger codeshare med Star Alliance-partner

SAS afslutter et langvarigt samarbejde med Egyptair om codeshare til Cairo og sender i stedet passagererne afsted med Lufthansa via Frankfurt.

SAS tilpasser kapaciteten

Belægningen i SAS-flyene faldt dramatisk i januar til 63,9 procent, og det på trods at, at SAS på forhånd havde tilpasset den totale kapacitet.

USB-stik på vej i SAS Boeing 737

SAS er i gang med at udrulle USB-stik i sæderne på de ældre fly af typen Boeing 737 og Airbus A320. Alle A320neo har nye kabiner med USB-stik.

Ikke komplet Plus-produkt med SAS fra Aarhus

SAS markedsfører lounge-adgang og Fast Track inkluderet i Plus-billetter på syv udenlandske ruter fra Aarhus Lufthavn. Men ydelserne findes ikke.

SAS tvunget til at flytte generalforsamling

SAS har endnu ikke fundet afløseren for Fritz Schur på formandsposten i selskabets bestyrelse, og derfor må generalforsamlingen udsættes en måned.

Fritz Schur: Truende SAS-konkurs var ikke fup

Den afgående SAS-bestyrelsesformand Fritz Schur fastholder, at SAS i slutningen af 2012 var timer fra konkurs. Der var allerede bestilt tid hos dommeren.