HNA Building (New Haihang Building) er hoedkontor for Hainan Airlines (Foto: Anna Frodesiak | Creative Commons 1.0)

HNA Group i økonomiske vanskeligheder

Handelen med aktier i Hainan Airlines Holding er blevet suspenderet på lige fod med tre andre selskaber i den kinesiske HNA-koncern, der har 400.000 ansatte.

Store internationale virksomheder i rejse- og luftfartsbranchen som Carlson Rezidor Hotel Group og Gate Gourmet Group har det kinesiske konglomerat HNA Group som ejer.

HNA Group har gennem de senere år eksekveret en aggressiv opkøbsstrategi, og udover de to nævne selskaber, er der blandt andet blevet investeret betydelige summer i Hilton Hotels Worldwide samt Deutsche Bank. Men nu er kassen tilsyneladende tom, idet det kinesiske konglomerat med omkring 400.000 ansatte har svært ved at betale sine regninger.

Det har en række flyleasingselskaber måttet sande, da flyselskaberne i HNA-koncernen kommet bagud med betalingerne.

Likviditetskrisen har taget et så stort omfang, at det i sidste uge har været nødvendigt at suspendere handelen med aktierne i fire af koncernens selskaber, skriver Reuters. Der er tale om Hainan Airlines Holding, Bohai Capital Holding (moderselskab for flyleasingselskabet Avolon, red.) og Tianjin Tianhai Investment, der kontroller californiske Micro Electronics, der blandt andet har investeret i Hilton.

Endelig blev handelen i  HNA-Caissa Travel Group også suspenderet i fredags med begrundelse om, at en vigtig meddelelse var forestående. Herudover er selskabets hjemmeside ikke længere tilgængelig.

Gæld på 600 milliarder kroner
HNA Group har en samlet gæld på 637 milliarder yuan, hvilket svarer til 600 milliarder kroner, og værdien af koncernens aktiver blev i slutningen af juni sidste år opgjort til lidt mere end 1,1 billioner (1.000 milliarder, red.) kroner.

Reuters fik i sidste uge en mulighed for et sjældent interview med bestyrelsesformand Chen Feng fra HNA Group. Han forklarede, at likviditetproblemet eksisterer, “for vi lavede et stort antal fusioner” i en tid, hvor det eksterne miljø blev mere udfordrende og Kinas økonomi er “overgået fra hurtig til moderat vækst.”

“Vi er overbeviste om, at vi vil komme over disse vanskeligheder og opretholde en vedvarende, sund og stabil udvikling,” sagde Chen Feng.

I december tog HNA Group kontakt til otte store kinesiske banker og kreditinstitutioner for at sikre sig finansiel opbakning, og ifølge Chen Feng er opbakningen fortsat til stede, fordi der er kvalitet bag koncernens værdier og projekter. Ifølge HAN Group har man stadig i underkanten af 300 milliarder kroner i uudnyttede kreditfaciliteter.

“Vi sikrer lokal beskæftigelse, skatteindtægter og udvikling,” understreger bestyrelsesformanden.

HNA-selskaber opgiver nordiske ruter
HNA Tourism er moderselskab for omkring et dusin flyselskaber i HNA-koncernen. Udover Hainan Airlines er der tale om Tianjin Airlines, Beijing Capital Airlines, West Air, Deer Jet, Lucky Air, Yangtze River Airlines, Fuzhou Airlines, Urumqi Air, Beibu Gulf Airlines, Air Changan samt Guilin Airlines.

tre af disse selskaber havde planlagt et indtog i Norden i år. Lucky Air skulle i sidste uge have startet en trekantesrute mellem med de kinesiske byer Chengdu og Kunming i den ene ende og Helsinki i den anden. Men det kinesiske flyselskab udeblev.

Ligeledes ansøgte Beijing Capital Airlines de kinesiske myndigheder om tilladelse til at flyve mellem Beijing og København fra slutningen af marts måned, men der er ikke sket mere i den sag. Det samme er tilfældet med ansøgninger fra Hainan Airlines om at flyve til Oslo fra henholdsvis Beijing og Shenzhen fra dette forår.

 

Relaterede artikler:

Kinesere udebliver fra nordisk rute

Kinesere planlægger nordisk invasion

Billund Lufthavn i dialog med kinesisk flyselskab

Stor luftfartskoncern forsinker leasingbetalinger

Kinesisk flyselskab klar til København