Icelandair-fly i Keflavik International Airport (Foto: Icelandair)

Icelandair-overskud mere end halveret

Konkurrencen er hård og markedet er udfordrende, hvorfor Icelandair i 2017 fik reduceret sit overskud med næsten 60 procent i forhold til året før.

Icelandair fløj ud af 2017 med et overskud, hvilket selskabet også har gjort gennem flere år. Overskuddet er dog ikke så prangende som tidligere, og rent faktisk blev det mere end halveret i forhold til sidste år.

Efter en stigning i omsætningen på 10 procent til 1,4 milliarder dollars, eller hvad der svarer til 8,5 milliarder danske kroner, leverede det islandske selskab i 2017 et resultat før skat på 48,8 millioner dollars, hvilket er lig med godt 293 millioner danske kroner. Året før var overskuddet før skat på 120,1 millioner dollars, så det er blevet reduceret med hele 59 procent.

“Konkurrencen er hård i alle vores markeder. Bookingsituationen for det første halvår af 2018 er god, men der er betydelig usikkerhed om anden halvdel af året, specielt hvad angår udviklingen i gennemsnitspriserne,” siger Björgólfur Jóhansson, der er koncernchef hos Icelandair.

Icelandair har for nylig foretaget en omfattende organisationsændring, hvor et helt ledelseslag er taget ud, således at der fremover er én samlet ledelse for koncernselskaber og flyselskaber, mens der tidligere var separate ledergrupper for henholdsvis flyselskab og øvrige aktiviteter.

I dag står selskabet således på tre ben, henholdsvis internationale flyoperationer, der består af Icelandair og Icelandair Cargo, der snart fusioneres til én enhed. Ben nummer to omfatter indenrigs- og regionale flyoperationer med Loftleidir Atlantic, Air Iceland Connect samt rejsearrangøren Vita. Det tredje forretningsben omfatter turistservices som Icelandair Hotel og Iceland Travel, der er et incoming bureau.

Ændrer til én trafikbølge
Årsagen til det faldende overskud skyldes, hvad Icelandair kalder “et udfordrende marked”. Selskabet presses af et stigende antal flyselskaber, der har valgt at etablere ruter til vulkanøen i Nordatlanten. I den kommende sommer vil 27 flyselskaber flyve til og fra Island, og op imod 10 procent af denne trafik er lavprisflyselskaber, der har været med til at udøve et stort prispres, hvilket har ramt Icelandair.

Tidligere har Icelandair baseret trafikken på to trafikbølger. Hovedbølgen er afgangene fra Keflavik International Airport om morgenen og til Nordamerika om eftermiddagen. Igennem de senere år har Icelandair udviklet endnu en bølge med afgange fra USA lige før middagstid og ved midnatstid i Europa. Denne trafikbølge har vist sig ikke at være konkurrencedygtig, hvorfor Icelandair nu samler trafikken i én bølge.

Udviklingen i brændstofpriserne er også noget , der presser Icelandair. Selskabet opererer 23 ældre Boeing 757-200, en 757-300 samt fire 767-300ER, og de er noget tørstigere end moderne fly. Derfor forventer Icelandair også en i 2018 en øgning i brændstofomkostningerne på 10 procent, hvilket vil påvirke 2018-regnskabet med 12,1 millioner dollars, eller omkring 73 millioner danske kroner.

Det vil dog hjælpe. når Icelandair sidste i denne måned forventes at modtage sin første Boeing 737 MAX 8, der vil blive indrettet med 160 sæder. Icelandair kommer til at modtage tre fly af denne type i 2018 og kan dermed se frem til en flytype, der er væsentligt mere omkostningseffektiv end 757´erne.

Tre ud af fire med overskud
Med offentliggørelsen af Icelandair-resultatet står det klart, at Finnair klarede sig bedst i 2017 blande de børsnoterede nordiske flyselskaber. Herefter fulgte SAS og Icelandair, mens Norwegian som det eneste af selskaberne gik i rødt.

Icelandair forventer i 2018 et overskud før renter og afskrivninger (EBITDA, red.) på 170 til 190 millioner dollars. I 2017 var EBITDA på 170,2 millioner dollars, og året før var EBITDA på 219,8 millioner dollars.

 

Relaterede artikler:

Milliardoverskud hos Finnair

Millliardunderskud hos Norwegian

Bedste SAS-regnskab siden år 2000

Icelandair vil prioritere eftermiddagsfly

WOW air haler ind på Icelandair

Topchef forlader Icelandair efter rekordår