Jazz på dansk indenrigsfly

Der var jazz-musik i 5.000 meters højde, da Alsie Express i fredags officielt indviede flyruten mellem Sønderborg og København.

Selv om det nyetablerede Sønderborg-baserede flyselskab Alsie Express sendte det første fly i luften sidste mandag, blev selve den officielle indvielsesflyvning gennemført i fredags.

Vejret havde det dog ikke været værd at vente på, for ATR72-flyet måtte tage afsted i silende regn fredag formiddag fra Sønderborg Lufthavn. Forinden havde presse og VIP-gæster været trakteret med champagne og jordbær, mens de officielle taler blev holdt. Administrerende direktør Henrik Therkelsen fra Alsie Express berettede om de udfordringer, der kan være forbundet med at etablere et nyt flyselskab på et par måneder, mens lufthavnschef Anders Sørensen kunne glæde sig over en ny operatør på ruten til København.

Ved arrangementet så man blandt andet fondsdirektør Per Have fra BItten og Mads Clausens Fond, der har købt de to fly, som Alsie Express har lejet til opgaven. Danfoss var herudover repræsenteret ved fru Anette Nøhr Clausen, der er hustru til hovedaktionær og bestyrelsesformand Jørgen Mads Clausen. Æren for at kliipe den røde snor, der skulle markere rutens åbning var blevet overladt til borgmester Aase Nyegaard fra Fælleslisten.

Aase Nyegaard fremhævede i sin tale, at det er vigtigt for regionens udvikling, at der er flytrafik til og fra Sønderborg Lufthavn. Hun takkede herefter Danfoss og Air Alsie for initiaitvet, hvorefter snoreklipningen markerede ruteåbningen.

Jazz i luften
Da passagererne kom ombord i det matsorte fly, var der for mange stor overraskelse over den gode benplads. Alsie Express har valgt i første omgang at indsætte blot 48 sæder i et fly, der normalt har plads til 68 personer. Det svarer til en sædeafstand på 43 tommer, hvilket er en business class værdig.

“Vi satser meget på frekvenser og komfort,“ forklarer administrerende direktør Henrik Therkelsen til CHECK-IN.dk. “Vi vil beholde den nuværende konfiguration, indtil vi får behov for at øge sædeantallet. Komfort handler ikke alene om benplads, men om hvilke muligheder der vil være i et ATR-fly i forhold til et Saab-fly. Vi taler her om gode håndbagagemuligheder og stabilitet i luften.“

På turen fra København til Sønderborg blev passagerene forkælet som på en business-class flyvning. Der var champagne til alle, mens den tyske jazz-musiker Ralf Himmel fra den forreste del af flyet lod de behagelige toner fra sin saxofon medvirke til at skabe en rigtig god lounge-stemning ombord. I øvrigt afslørede Himmel efterfølgende, at det var hans første himmelfart i et metalrør. Så der blev faktisk tale om en dobbelt premiereflyvning.

Næsten 500 passagerer
Kaptajn ombord på den officielle indvielsesflyvning var Carsten Liebach, der har en fortid som kaptajn i Cimber Sterling. Alle kaptajner samt flere kabineansatte er således tidligere Cimber Sterling-ansatte.

Alle ansatte og mange virksomheder i lokalområdet håber på, at Alsie Express får succces med sit nyt ruteflyprojekt. Indtil videre er der indgået en tre-årig aftale med Danfoss-fonden om leje af de to ATR72-fly, og passagertallet den første uge vidner allerede om, at Alsie Express er kommet godt fra start.

“Til og med fredag morgen har vi haft 468 rejsende i denne uge. Det er langt over halvdelen af, hvad vi hører, der er på ruten. Så vi er godt tilfredse,“ siger Henrik Therkelsen.

I henhold til Cimber Sterlings historiske tal var der årligt mellem 70 og 80.000 passagerer på ruten, hvoraf rundt regnet 10.000 var interne Cimber-rejsende.

Se flere fotos fra indvielsesflyvningen på CHECK-IN.dk´s Facebook-side.