Kamp mod tiden for Fort Lauderdale-rute

For Norwegian kan det blive en kamp mod tiden, at få det tredje Dreamliner-fly klar til premiereflyvningen fra København til Fort Lauderdale om 30 dage. Flyet gennemgår stadig tests på fabrikken i Everett udenfor Seattle.

Fredag den 29. november kl. 15.15 ventes Norwegians flight DY7041 at lette fra Københavns Lufthavn og med op til 291 glade og forventningsfulde passagerer ombord at sætte kursen mod Fort Lauderdale i Florida.

Det er Norwegians første langdistanceflyvning med Boeing 787-8 Dreamlineren fra Danmark, og i forhold til de massive problemer, som det norske flyselskab har haft i moderlandet, håber man på en mere driftssikker start i Danmark.

Men noget kunne tyde på, at Norwegians Dreamliner-entré i Københavns Lufthavn kan blive et kapløb mod tiden. Norwegians tredje Dreamliner-fly, der får registreringen EI-LNC, er endnu ikke leveret fra flyproducentens Boeings samlehal ved fabrikken i Everett nær Seattle.

Som det ser ud lige nu, er EI-LNC på B-testflyvninger under rutenummer ZA650 og rapporteres at være klar til såkaldte “pre-flight-preparation“, hvilket er stadiet før accepteringsflyvningerne, når Norwegians egne piloter og teknikere skal tage over og gennemføre den sidste kontrol inden leveringen af flyet.

Indtil videre har Boeing leveret 96 ud af 960 bestilte fly af typen, og produktionsraten på fabrikkerne i Charleston og Everett er efterhånden oppe på otte til ti fly om måneden. Sidst leverede fly er LN122, der blev overdraget den 18. oktober til Aeromexico, og Norwegians tredje Dreamliner har nummer LN136 på produktionslinjen, hvilket således er fjorten numre efter det senest leverede fly.

Efter leveringen af EI-LNC skal flyet en tur omkring Dublin i Irland for den formelle registrering, ligesom det angiveligt også er her, at den kommende halehelt bliver monteret.

Optimisme hos Norwegian
Hos Norwegian i Danmark er man fortrøstningsfulde i forhold til leveringstidspunktet for det nye Dreamliner-fly.

“Vores forventning er fortsat, at Dreamlineren flyver på åbningsturen den 29. november mellem København og Fort Lauderdale,“ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.

Da Norwegian den 1. juni åbnede langdistanceflyvninger til Bangkok og New York fra Oslo og Stockholm, måtte det norske lavprisflyselskab indleje Airbus A340-fly fra portugesiske Hi Fly, da leverancen af Dreamlinere var blevet forsinket. Senere på sommeren fik de portugesiske fly atter lov at flyve på Norwegian-ruterne, da Norwegian fik tekniske problemer med de to leverede Dreamlinere.

Norwegian ønsker da heller ikke at spekulere i, hvilke nødplaner der kan blive aktuelle, hvis der også opstår problemer med Dreamliner nummer tre, der blandt andet skal flyve på København-Fort Lauderdale ruten.

“På nuværende tidspunkt forholder vi os til, at Dreamlineren bliver klar,“ er kommentaren fra pressechefen.