Pratt & Whitney PW1100G-JM. (Foto: Pratt & Whitney)

Motorproblemer tvinger A320neo-fly på jorden

Airbus oplyser, at 32 A320neo-fly er udstyret med motorer, der kan fejle, og 11 fly skal blive på jorden, indtil en af motorerne er blevet udskiftet.

Problemerne fortsætter med motorer fra Pratt & Whitney til de nye A320neo-fly. Senest har Det Europæiske Luftfartssikkehedsagentur krævet, at fly udstyret med begge fejlbehæftede PW1100G-motorer skal blive på jorden.

Det betyder, at 11 fly ikke kan komme i luften, og det indiske lavprisflyselskab IndiGo Airlines er et af de selskaber, der er blevet ramt og således har haft tre fly stående på jorden siden lørdag morgen.

En række episoder, hvor piloter på fly med de pågældende motorer har været nødt til at lukke motorerne ned under flyvningen, har udløst det drastiske skridt at sætte flyene på jorden. Problemet koncentrerer sig om en forsegling i den bageste højtrykskompressor i motorerne fra den amerikanske motorproducent.

Det er motorer i varianterne PW1127G-JM, PW1127GA-JM, PW1130G-JM, PW1133G-JM samt PW1133GA-JM startende med serienummer P770450, der kan volde problemer.

“Vores sikkerhedsforanstaltninger med at sætte de tre fly på jorden resulterede i aflysninger af nogle af vores flyvninger. Men vi føler, at det var den bedste beslutning for at kunne gennemføre sikre og pålidelige operationer. Sikkerheden af fly, passagerer og besætninger hos IndiGo har højeste prioritet, og det kan vi ikke gå på kompromis med,” skriver IndiGo i en pressemeddelelse.

En tredjedel med P&W-motorer ramt
Airbus er allerede stoppet med at montere flere Pratt & Whitney-motorer af denne type på A320neo-flyene. Ifølge den europæiske flyproducent har omkring en tredjedel af indtil videre 113 leverede fly -både A320neo og A321neo – motortypen fra Pratt & Whitney påmonteret, og heraf har 21 fly blot én fejlbehæftet motor på, mens 11 fly er udstyret med begge motorer fra den fejlramte serie.

Problemer med motorerne fra Pratt & Whitney har igennem det meste af 2016 og 2017 forsinket leveringen af en række A320neo-fly, og der står stadig omkring 30 færdigproducerede fly i Toulouse og Hamborg og venter på at få monteret motorer.

“Vi har identificeret de potentielt berørte motorer og kommunikeret med vores kunder,” siger en talsmand fra Pratt & Whitney. “Som en sikkerhedsforanstaltning vil fly med disse motorer blive behandlet på en måde, der er i overensstemmelse med Airbus’s driftsvejledning, og der vil foregå en koordinering mellem Airbus og Pratt & Whitney efter behov.”

SAS har samlet 17 Airbus A320neo i flåden i Skandinavien samt hos det irske datterselskab Scandinavian Airlines Ireland. Samtlige fly er udstyret med LEAP-motorer fra CFM International og er således ikke omfattet af det aktuelle påbud.

 

Relaterede artikler:

Problemfyldt flyleasing kan koste Norwegian millioner

35 færdigproducerede fly venter på motorer

Første flyvning med SAS A320neo

Nye Norwegian-fly bliver forsinkede

x

Læs Også

Airbus klar til at teste sin nye A330-800

Det nyeste medlem af Airbus A330-familien er færdigproduceret og er nu klar til det omfattende testprogram og den første flyvning i midten af 2018.

ATR vil udvikle nyt passagerfly

Den førende producent af turbo-prop passagerfly er gået i gang med at udvikle et nyt fly som supplement til ATR 42 og ATR 72.

Uheldig Air France-A380 tilbage i kommerciel drift

A380-flyet fra Air France, der sidste år havde et motorhavari over Grønland, er tilbage i kommerciel rutefart efter 107 dage.

Air France-KLM vil sende nye mellemdistancefly i udbud

Air France-KLM skal forny flåden af mellemdistancefly hos koncernens fire flyselskaber, og det forventes, at alle større flyproducenter vil deltage i udbuddet.

Nye SAS-fly skal til eftersyn i Estland

SAS har indgået en aftale med Magnetic MRO i Estland om større eftersyn på selskabets nye Airbus A320neo.

Emirates-ordre holder A380 i live

Airbus forventer at holde A380-produktionen kørende i mindst 10 år efter at en kritisk Emirates-ordre nu er kommet i hus.