Norwegian halverer i Karup i sommerperioden

I den kommende sommerferieperiode halverer Norwegian antallet af afgange fra Karup Lufthavn og beskærer kapaciteten med 33 procent i forhold til sidste år. Det sætter lufthavnen under yderligere pres.

I Karup Lufthavn fortsætter rutsjeturen, der tog sin begyndelse ved Cimber Sterlings konkurs i 2012. Året 2013 bød på 129.098 passagerer, hvilket er det laveste niveau i mange år, og 2014 ser ikke ud til at blive meget bedre.

Således lagde Karup Lufthavn i januar ud med 9.138 passagerer på indenrigsruten til København, hvilket var 1.242 færre end året før og samtidig en tilbagegang på 12 procent. Fortsætter den tendens. vil den midt- og vestjyske lufthavn miste omkring 15.000 passagerer i år.

“Sidste år mistede vi omkring 35 procent af passagererne i årets første tre måneder, da Norwegian skar ned fra fire til tre afgang med Boeing-flyet, og indtil videre er vi nede med 10 procent i årets to første måneder af i år,“ fortæller lufthavnschef Erik Jakobsen til CHECK-IN.dk.

Lufthavnschefen har selv budgetteret med 130.000 passagerer, men erkender samtidig, at som udviklingen er lige nu, kan det ende med, at der blot vil være gået 120.000 rejsende gennem terminalen i Karup, når året er omme.

“Vi har et år eller to, hvor vi kan drive lufthavnen med det passagertal, men herefter må ejerkommunerne træde til for at sikre økonomien fremadrettet,“ vurderer lufthavnschefen.

Reduceret program i sommerferieperioden
I sommerferieperioden er der under alle omstændigheder udsigt til at miste endnu flere passagerer. Norwegian flyver nemlig blot tre gange på hverdage med DAT´s ATR72-fly til København, hvilket svarer til en daglig udbudt kapacitet på 396 sæder. I forhold til sommeren 2013 er det en nedgang på 33 procent, idet to rundture på hverdage med de indlejede Boeing 737-300 fly fra Jet Time betød en daglig produktion på 592 sæder. Der er således knap 200 færre sæder at sælge på hverdage i perioden fra 20. juni til den 15. august.

I juli måned sidste år var der 6.504 passagerer, der rejste på indenrigsruten til Karup og med 33 procent færre sæder til en billetpris, der givetvis vil være højere end sidste år, kan det meget let koste op imod et par tusinde passagerer.

“Der er ikke mange erhvervsfolk, der rejser i sommerferieperioden, men det hele afhænger af, hvordan Norwegian vil prissætte billetterne,“ siger Erik Jakobsen.

Hos Norwegian erkender man, at tre daglige afgange med 66-personers turbopropfly ikke er det bedste udgangspunkt for at tiltrække flere fritidsrejsende i sommerferieperioden, men fortæller samtidig, at prissætningen vil afspejle, at der ikke er så mange forretningsrejsende på dette tidspunkt af året.

“Vi flyver tre gange dagligt i sommerferieperioden, hvilket er mere end sidste år, hvor vi kun fløj to gange dagligt, men med støre fly. Vi har vurderet, at den udbudte kapacitet passer til efterspørgslen på ruten. Vi har en forventning om at komme til at fylde flyene op, og der vil også være lavprisbilletter til salg,“ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.