KLM Boeing 747 og Norweigan Boeing 787 Dreamliner i Los Angeles International Airport (Foto: Antal Natal)

Norwegian større end KLM på Nordamerika

Norwegian er fløjet ind i top10 over flyselskaber med størst kapacitet i flytrafikken mellem Europa og Nordamerika.

Torsdag den 30. maj 2013 sendte Norwegian det første fly afsted fra Oslo mod New York-JFK og markerede dermed startskuddet på selskabets meget omtalte satsning på interkontinentale flyvninger til lavpris.

Til foråret kan Norwegian fejre fem års jubilæum, men selskabet er allerede ved at blive en magtfaktor, som skaber stadig stigende uro i direktionslokalerne hos konkurrenterne fra de etablerede flyselskaber. Nordmændene har – trods startproblemer – skabt sig en markant succes og er den ledende aktør for lavprisrejser i det transatlantiske marked.

Blandt de 10 største flyselskaber
Data- og analysevirksomheden FlightGlobal har netop udgivet en mini-analyse, der blandt andet viser, hvor stor kapacitet de enkelte flyselskaber udbyder på ruterne mellem Europa og Nordamerika, der omfatter både USA og Canada.

Her fremgår det, at Norwegian vil udbyde næsten 500 transatlantiske flyvninger i december, hvilket rækker til en niendeplads blandt de 10 største flyselskaber på det transatlantiske marked. Med 155.712 udbudte sæder er Norwegian fløjet forbi KLM, der kun kan tilbyde 121.905 sæder i december måned.

Samtidig er Norwegian lige i hælene på Virgin Atlantic og Air France, og det er kun et spørgsmål om tid, før disse to flyselskaber bliver overhalet af den norske opkomling. Allerede i dag udbyder Norwegian flere passagersædekilometer end Virgin Atlantic, da selskabet har mange flyvninger til USA´s vestkyst.

Top10 flyselskaber Europa til Nordamerika
December 2017

Nr. Selskab Flyvninger Sæder ASK
1. British Airways 1.470 384.390 2.630.370.886
2. Delta Air Lines 1.548 365.792 2.391.899.388
3. United Airlines 1.443 334.310 2.231.098.857
4. American Airlines 1.210 318.695 2.139.847.990
5. Lufthansa 836 276.922 2.079.893.425
6. Air Canada 647 200.910 1.228.943.192
7. Air France 570 188.464 1.286.027.178
8. Virgin Atlantic 527 162.628 1.116.754.196
9. Norwegian 481 155.712 1.145.901.362
10. KLM 405 121.905 851.050.667
Kilde: FlightGlobal

 

Tabellen viser også, at det er netværksflyselskaberne i de store alliancer, der dominerer atlanttrafikken. British Airways er størst målt på antallet af udbudte sæder, og sammen med oneworld-partneren American Airlines fylder de godt i billedet. Delta Air Lines er det næststørste flyselskab i trafikken mellem USA og Europa, og her får det amerikanske flyselskab hjælp fra Air France og KLM, der begge tilhører SkyTeam-alliancen, og inden længe er Virgin Atlantic også dybt inde i det transatlantiske samarbejde.

Star Alliance-selskabet United Airlines fylder også godt sammen med Lufthansa og Air Canada, så det er alt andet lige en imponerende bedrift, at det er lykkedes Norwegian at kile sig ind blandt nogle af luftfartens allerstørste giganter.

Ni gateways til USA-ruter
Da Norwegian lancerede de første flyvninger til USA, var det kun Oslo, Stockholm og København, der var genstand for satsningen. Det norske lavprisflyselskab fandt dog hurtigt ud af, at markedsmulighederne var større udenfor Skandinavien, og sidenhen er ekspansionen fortsat fra London-Gatwick, Paris-CDG og Barcelona, og næste år kommer Amsterdam-Schiphol, Madrid-Barajas og Milano-Malpensa med i porteføljen som nye europæiske afrejselufthavne på langdistanceruterne.

Norwegian flyver også til USA fra Bergen samt flere lufthavne i Irland og Skotland. Her benyttes der Boeing 737 MAX mellemdistancefly, mens der på de øvrige ruter flyves med de store langdistancefly af typen Boeing 787 Dreamlinere.

 

Relaterede artikler:

Norwegian lukker USA-rute fra København

Norwegian åbner fire nye langdistanceruter

Tredje daglige KLM-rute til New York

Norwegians tredje USA-base på vej

Norwegian lancerer tre nye USA-destinationer

x

Læs Også

Skyteam-slots i Schiphol til Norwegian

Norwegian har via EU-Kommissionen sikret sig start- og landingstilladelser til en New York-rute fra Amsterdam Schiphol-lufthavnen.

Norwegian besvarer SAS-offensiv i Aarhus

Norwegian vil ikke stiltiende se til, at SAS vil flyve til Málaga og Palma de Mallorca fra Aarhus Lufthavn. Nu øger nordmændene med 1.100 sæder om ugen fra Aalborg Lufthavn.

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Næsten 12 procent lavprisvækst i 2018

De fire store uafhængige europæiske lavprisflyselskaber havde i 2008 en passagervækst på 28,5 millioner, hvilket svarer til det samlede passagertal for SAS.

KLM opgiver at genstarte Kasakhstan-rute

For at optimere sit rutenetværk lukker KLM permanent sin trekantsrute mellem Amsterdam og Kasakhstan-byerne Almaty og Astana, der blev vinterlukket sidste år.

Norwegian får lov at sende Asien-fly gennem Rusland

Rusland åbner igen sit luftrum for specifikke Norwegian-ruter til Asien, men generelt er der stadig lukket for de rød-hvide fly.