Norwegian: Udfordrende med presseomtale

Norwegian har været udsat for en massiv medieopmærksomhed i løbet af 2013. Det giver store udfordringer og kan sætte selskabet i et dårligt lys, hedder det i en intern nytårshilsen fra driftsdirektør Asgeir Nyseth, der fratræder som COO for det norske driftsselskab.

En aktiv pressestrategi er et væsentligt element for de fleste lavprisflyselskaber, herunder også Norwegian. Men den gamle talemåde, at hvis man inviterer pressen til brylluppet, må man også forvente, at den dukker op til skilsmissen, fik Norwegian at føle i 2013.

Hidtil har selskabets stifter og administrerende direktør Bjørn Kjos nærmest haft heltestatus i Norge og har igennem de senere år været en af landets mest populære virksomhedsledere.

Men årets Dreamliner-krise og Norwegians igangsætning af en kreativ forretningsmodel med etablering af et irsk driftsselskab med ansatte på kontrakter udenfor EU/EØS-landene, har for alvor bragt selskabet i modvind. Det hele kulminerende op til jul, da Norwegian måtte opsige 50 svenske ansatte, der skulle føres over i et nyt ressourceselskab. Det trak store overskrifter i de skandinaviske medier.

Mindst ligeså store var overskrifterne og vreden hos omkring 1.500 flypassagerer, der måtte se deres flyrejse til eller fra Fort Lauderdale blive forsinket i dagene op til jul. Omkring 125 norske rejsende måtte holde juleaften ombord i et Norwegian fly på vej fra Fort Lauderdale til Oslo, mens 238 svenskere efter flere døgns forsinkelse landede i den svenske hovedstad om formiddagen juleaftensdag efter en flyvning, hvor Norwegian blot kunne byde på et æble og en sandwich, da det ikke var muligt at få catering ombord uden at udløse endnu en forsinkelse.

“Vi har været genstand for stor opmærksomhed fra medierne i dette år, såvel positivt som negativt. Det kan være udfordrende, når virksomhedens strategi diskuteres i medierne, og ikke alt giver et retvisende billede af situationen. Det kan sætte selskabet i det dårligt lys og skabe usikkerhed omkring jobtrygheden,“ skriver Norwegians driftsdirektør Asgeir Nyseth til medarbejdere i et jule- og nytårsbrev, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af.

Ny selskabsstruktur
Norwegians COO gør i nytårsbrevet status over året der gik. Norwegian Air Shuttle (NAS) modtog 13 splinternye Boeing 737-800 fly, og der blev etableret nye baser i Spanien og Storbritannien, mens Norwegian Long Haul (NLH) lancerede base i Thailand og fik leveret tre nye Boeing 787-8 Dreamliner-fly.

Efterårets omfattende omstrukturering betød, at selskabet Norwegian Air Norway (NAN) fremover vil håndtere alle medarbejderne ansat ved baserne i Norge, Sverige og Danmark, mens Norwegian Air Shuttle (NAS) skal operere baserne udenfor Skandinavien på kort- og mellemdistancetrafikken.

Fratræder som COO
Asgeir Nyseth, der står foran at blive chef for Norwegian internationale aktiviteter gennem selskabet i Irland, måtte dog erkende, at Dreamliner-krisen skabte rigeligt store udfordringer for det norske flyselskab.

“Som følge af de indledende hændelser med vort andet Dreamliner-fly, måtte vi igennem en række udfordringer. Det skabte en masse besværligheder og vanskeligheder for vores passagerer samt vores medarbejdere,“ skriver Norwegians COO.

Asgeir Nyseth afslører også, at Norwegian Long Haul (NLH) i 2014 vil blive lukket i Norge, og i stedet vil man etablere Norwegian Air International Limited (NAI) i Irland.

“Dermed bliver alle aktiviteter under NLH overført til NAI. Det betyder samtidig, at det fysiske arbejdssted for mange af vore ansatte vil ændres. Vi har forståelse for, at det er en stor udfordring for de ansatte og deres familier. Vi har understreget, at det bør være frivilligt. At etablere NAI er nødvendigt for at vi kan sikre de nødvendige trafikrettigheder fra Europa, hvilket vi ikke kan få med en driftstilladelse i Norge,“ begrunder Asgeir Nyseth flytningen til Irland.

Asgeir Nyseth slutter sin nytårshilsen til medarbejderne med at understrege, at beslutningen om at etablere NAI også får personlige konsekvenser for Norwegian-direktøren.

“Jeg vi flytte til Irland for at lede operationen derfra. Det betyder, at jeg vil træde tilbage fra min rolle som COO i Norwegian Air Shuttle. Jeg har haft nogle fantastiske år med NAS, og jeg har været inddraget i mange udfordrende projekter, der har givet mig masser af erfaring og viden, hvilket uden tvivl vil være en fordel for mig i mit nye job.“