Ryanair-ansatte skal betale skat i Danmark

Danmark og Irland har netop underskrevet en ændring af dobbeltbeskatningsaftalen mellem de to lande. Derfor skal Ryanairs danske ansatte fra 1. januar 2015 også betale skat i Danmark. Ryanair vil rette ind efter de nye regler, oplyser selskabet.

I begyndelsen af maj måned præsenterede en arbejdsgruppe under Rådet for Dansk Luftfart en rapport om “social dumping“ i luftfarten. Arbejdsgruppen var nedsat som et led i regeringens generelle indsats mod social dumping, og rapporten havde da også nogle anbefalinger og konklusioner, der pegede på nogle “lavthængende frugter“, der kunne medvirke til at bringe større balance i konkurrencen mellem flyselskaberne på det danske marked.

En af anbefalingerne var direkte møntet på Ryanair og selskabets danske base i Billund Lufthavn. Arbejdsgruppen opfordrede nemlig Skatteministeriet til at rette henvendelse til Irland for at opnå genforhandling af den dansk-irske dobbeltbeskatningsaftale, så Danmark får mulighed for at beskatte luftfartspersonale, der er bosat i Danmark, og som arbejder for et irsk flyselskab i international trafik.

Den anbefaling var skatteministerens embedsmænd tilsyneladende ikke sen om at kigge nærmere på, og med noget der ligner en lynaktion kunne skatteministeren torsdag i denne uge præsentere en ændring af dobbeltbeskatningsaftalen, således at der åbnes op for beskatning af flypersonale.

Rent konkret skal danskere, som er ansat i et irsk luftfartsselskab nu også beskattes i Danmark. Det gælder dermed for de Ryanair-ansatte, der arbejder på selskabets basefly i Billund Lufthavn.

Ryanair retter ind
Hos skatteminister Morten Østergaard (R) er der stor tilfredshed med, at den nye beskatningsaftale med Irland er kommet i hus.

“Bekæmpelsen af social dumping står højt på regeringens dagsorden, ligesom vi har fokus på at sikre en fair og ensartet beskatning af medarbejdere, der arbejder i Danmark, og vi har været meget opmærksomme på, at der her var en række problemer i forhold til beskatning af luftfartspersonale, som vi skulle have løst,“ siger Morten Østergaard.

Aftalen er underskrevet af både Irland og Danmark og skal i efteråret godkendes i Parlamentet i Irland og af Folketinget i Danmark. Det forventes, at aftalen kan træde i kraft den 1. januar 2015.

Tilfredsheden hos skatteministeren deles også af Anders Mark Jensen, der er næstformand i Flyvebranchens Personale Union.

“Som udgangspunkt er vi rigtig godt tilfredse med, at der nu bliver gjort noget. Det ser godt ud på papiret, og så må vi se nærmere på, hvad det kommer til at betyde rent praktisk,“ siger Anders Mark Jensen til CHECK-IN.dk.

FPU-næstformanden understreger, at det ikke handler om at “banke Ryanair“. Selskabet skal blot operere efter samme regler og principper som andre flyselskaber, der har base i Danmark.

Hos Ryanair har man en relativ kortfattet kommentar til den ændrede dobbeltbeskatningsaftale.

“Ryanair følger i forvejen alle gældende regler og vil efterleve enhver ændring i reglerne,“ hedder det fra Elina Hakkarainen, der er ansvarlig for salg og markedsføring i Norden hos det irske lavprisflyselskab.