Ryanair vil gøre Tegel-lufthavnen til lavprisslagmark

Ryanair har søgt om start- og landingstilladelser til ni fly i Tegel-lufthavnen i Berlin og vil i direkte konfrontation med Eurowings og easyJet.

Ryanair kommer ikke til at opgive det vigtige luftfartsmarked i Berlin uden sværdslag. I forbindelse med konkursen i airberlin har det irske lavprisflyselskab kritiseret den måde, hvorpå det lykkedes Lufthansa og easyJet i fællesskab at overtage vigtige aktiver fra boet efter Tysklands næststørste flyselskab, og nu går Ryanair til modangreb.

Således har selskabet netop ansøgt om en række slots (start- og landingstilladelser, red.) i Tegel-lufthavnen med henblik på at basere hele ni fly i den slotrestriktive tyske hovedstadslufthavn. I forvejen har Ryanair ni basefly i Schönefeld-lufthavnen, der også ligger i Berlin.

Dermed ønsker Ryanair at indlede et frontalangreb på easyJet og Lufthansa-datterselskabet Eurowings, der begge havde håbet at kunne dele de tidligere airberlin-ruter og tilhørende start- og landingstilladelser mellem sig.

“Ryanair har ansøgt om slots i Berlin Tegel og er parate til at investere op til en milliard dollars i flere fly og dermed at kunne fordoble Berlin-trafikken til 10 millioner passagerer i løbet af de kommende 18 måneder. Denne investering vil garantere adgang til Ryanairs laveste priser og give Berlin-borgerne og besøgende til byen mulighed for at undgå de høje billetpriser fra Lufthansa/easyJet duopolet,” siger Ryanairs kommercielle direktør David O´Brien.

EasyJet og Eurowings opruster
Med udsigt til 18 Ryanair-fly fordelt på de to lufthavne i den tyske hovedstad, bliver der nok at se til for easyJet. Det britiske lavprisflyselskab har indgået aftale om at overtage op til 25 Airbus A320 fra airberlin-konkursen, og dermed kan easyJet blive den største operatør i Berlin, da man i forvejen har 12 fly stationeret i Schönefeld, hvofra easyJet i dag flyver til blandt andet København.

Eurowings er også i gang med en massiv oprustning i Tegel, og Lufthansa-koncernen har da også indgået en aftale med airberlin-boet om at overtage 81 fly og 3.000 ansatte. En del af disse fly har baser i Düsseldorf og Wien, men det ventes at omkring 20 fly vil blive indsat i Berlin, hvorfor der er udsigt til et veritabelt lavprisslag, hvis det lykkes for Ryanair at sikre sig de nødvendige slots til operationen.

“Vi ser frem til i god tid at kunne modtage bekræftelse på, at vi får tildelt de ansøgte slots, hvilket vil gøre det muligt at erstatte 30 procent af den mistede airberlin-kapacitet i Tegel med nye Ryanair-ruter. Herudover anmoder Ryanair myndighederne i Berlin om at respektere resultatet af folkeafstemningen i Berlin og holde Tegel åben, hvis og når Brandenborg-lufthavnen ender med at åbne, så Berlin har de flyforbindelser og den nødvendige kapacitet som en hovedstad af denne størrelse fortjener,” lyder det fra Ryanair-direktøren.

 

Relaterede artikler:

EasyJet henter hjælp hos lettisk flyselskab

Eurowings udsætter Berlin-rute til København

EasyJet overtager op til 25 airberlin-fly

Berlinere stemmer for at bevare Tegel-lufthavn

Ryanair udvider Berlin-base massivt

x

Læs Også

Ryanair vil ikke anerkende svenske pilotkrav

De svenske Ryanair-piloter kæmper for retten til at organisere sig, men Ryanair afviser at forhandle med pilotforeninger, som man hævder er styret af konkurrenternes piloter.

Svenske Ryanair-piloter organiserer sig

Hovedparten af Ryanairs svenske piloter har etableret en faglig klub, der er blevet en del af Svensk Pilotförening, og nu kræver piloterne lokale overenskomster.

Ryanair åbner København-rute for anden gang

I februar annoncerede Ryanair en rute fra København til Sevilla med opstart i oktober, og nu annonceres ruten igen - og denne gang med start i 2018.

Ryanair har betalt 200 mio. kroner i kompensationer

Ryanair måtte i september betale op imod 200 mio. kroner i kompensation til passagererne som kompensation for aflyste flyvninger i henhold til EU261-forordningen.

‘Sully’ Sullenberger støtter Ryanair-piloterne

Piloten fra "Miraklet på Hudson" støtter de protesterende Ryanair-piloter og minder Ryanairs ledelse om hvad det er for en bedrift en pilot reelt står i spidsen for.

Kvindelig Ryanair-kaptajn forrest i arbejdskamp

Det er normalt ikke karrierefremmende at tale Ryanairs ledelse imod. Men det har en kvindelig pilot nu gjort i et brev direkte til topchef Michael O'Leary.