Boeing 737-800 fra Ryanair i Billund Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair har betalt 200 mio. kroner i kompensationer

Ryanair måtte i september betale op imod 200 mio. kroner i kompensation til passagererne som kompensation for aflyste flyvninger i henhold til EU261-forordningen.

Fredag den 15. september 2017 var et mørkt kapitel i Ryanairs snart 33 år lange historie. Det var den dag, hvor det irske lavprisflyselskab var nødsaget til at aflyse 2.100 flyvninger i september og oktober, hvilket berørte samlet 315.000 passagerer.

Ryanair blev nemlig ramt af en såkaldt “perfect storm” i forhold til en række beslutninger eller mangel på samme, der resulterede i en midlertidig pilotmangel, der gjorde det nødvendigt at gå så drastisk til værks.

Aflysningerne kom på tværs af rejseplanerne for tusindvis af kunder, der enten ikke kunne komme ud eller hjem som planlagt, og aflysningerne skabte også midlertidig usikkerhed om, hvilke flyvninger der kunne gennemgøres, hvilket utvivlsomt kortvarigt har påvirket salget af billetter hos Ryanair.

Flyselskabet kom dog under et så stort pres, at man indså nødvendigheden af at efterleve EU-forordning 261/2004, der regulerer passagerernes rettigheder i forbindelse med blandt andet forsinkelser og aflysninger.

Næsten 200 mio. kroner
Selvom Ryanair endnu ikke har gjort det samlede tab op i forbindelse med september-krisen, så har det indtil videre kostet et engangsbeløb på 25 mio. euro, hvilket svarer til omkring 187 mio. danske kroner. Det fremgår af selskabets halvårsmeddelelse for perioden fra 1. april til 30. september 2017.

“Mens vi dybt beklager disse flyaflysninger og ændringer i vintertrafikprogrammet, har vi arbejdet hårdt for at imødekomme eller refundere alle berørte kundehenvendelser indenfor 18 dage. Hovedparten af kunderne har valgt at blive ombooket til andre Ryanair-flyvninger, men vi har også ydet refunderinger og har dermed fuldt ud opfyldt vores EU261-forpligtelser, hvilket har kostet omkring 25 millioner euro i første halvdel af finansåret,” skriver Ryanair i halvårsrapporten.

Selskabet tilføjer samtidig, at samtlige kunder, der blev berørt af aflysningerne, har fået en værdikupon på 40 euro (300 kroner) per strækning til brug på flyvninger i løbet af vintertrafikprogrammet.

Ros til personalet
Ryanair forklarer, at der var flere årsager til den akutte pilotmangel. Først og fremmest var der for mange piloter, der skulle have afviklet ferie i perioden fra 1. september til 31. december. Herudover opstod der en flaskehals, da 200 nye piloter ikke var færdiguddannet til tiden som følge af en intern planlægningsfejl, og endelig mener Ryanair også, at man ikke har været gode nok til i tide at identificere den akutte pilotmangel der opstod, således at man kunne nå at afbøde virkningerne.

Fra selskabets side er der stor ros til det personale, der i flere uger måtte lægge ryg til knubbede ord fra kunderne.

“Tusindvis af piloter og kabinepersonale har frivilligt arbejdet på fridage for at at hjælpe med at minimere generne for vores kunder. Vores kundeserviceteams har været på overarbejde i aftener og weekends for at ombooke de kunder, der fik deres rejse afbrudt og har haft kontakt med 700.000 i løbet af 18 dage, hvilket er en fænomenal præstation, som vi er meget stolte af,” skriver selskabet.

 

Relaterede artikler:

Ryanair aflyser yderligere 18.000 flyvninger

Ryanair-kaptajn: Det mangler folk på alle niveauer

Ryanair krisen – dag for dag

Løftet pegefinger fra EU-kommissær til Ryanair

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)