SAS-fly strandet i Tokyo

Et Airbus A340-fly fra SAS har siden onsdag morgen været strandet i Tokyos Narita-lufthavn med en defekt motor. Det har indtil videre medført syv aflysninger i den interkontinentale trafik.

Et Airbus A340-fly fra SAS med rutenummer SK983 måtte onsdag morgen lande i Tokyo Narita International Airport med en af flyets fire motorer ude af funktion. Nu venter man på, at teknikere fløjet ind fra Skandinavien skal skifte motoren, således at det 245-sæder store langdistancefly atter kan blive fuldt flyvedygtigt.

Motorproblemerne i Tokyo har indtil videre betydet aflysninger af syv interkontinentale flyafgange, mens op til et par hundrede passagerer har ventet i Tokyo på at komme til Skandinavien.

SAS måtte nemlig aflyse onsdags-afgangen fra Tokyo til København samt rundturen København-Tokyo-København samme dag. Heruodver fik problemet den følgevirkning, at torsdagens rundtur fra København til Chicago måtte aflyses, mens SAS onsdag aften måtte indsætte det indlejede Boeing 767-reservefly fra Omni Air International til at dække aftenafgangen fra København til New York, som det strandede fly skulle have opereret. Endelig har SAS i dag også måttet aflyse fredagens rundtur til New York på rute SK909/910.

“Vi havde et Airbus A340-fly, der havde motorproblemer, da det skulle lande igen i Narita i onsdags. Flyetstår dernede nu og venter på at blive repareret, men vi håber at kunne have det i drift igen, så det kan flyve hjem fra Tokyo i morgen, (fredag, red.),“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Pressechefen oplyser, at man forsøger at løse problemet så godt man kan ved i størst muligt omfang at ombooke passagererne. Det er dog ikke muligt at anvende reserveflyet fra Omni Air International på ruten til Japan, da dette fly primært er egnet til at dække ruterne for A300-flyene, der anvendes til og fra Nordamerika.

Værste sommer nogensinde
SAS har tidligere betegnet sommeren 2012 som den værste nogensinde for langdistanceruterne med de nuværende flytyper. En lang række tekniske problemer og jordskader på fly betød forsinkelser og aflysninger i et hidtil uset omfang.

Derfor valgte SAS til den nuværende sommersæson at indleje et Airbus A340-300 fra latinamerikanske LAN. Dette fly er dog forsinket og vil først blive indsat i flåden i midten af oktober måned.

I stedet har SAS lejet et reservefly af typen Boeing 767-300 fra den amerikanske wetlease-operatør Omni Air International. Dette fly har SAS valgt at indsætte i ordinær rutedrift på aftenafgangen til New York på torsdage og fredage fra København. Resten af tiden skal flyet være back-up i forhold til A330-langdistanceflyene i tilfælde af tekniske problemer.

Et meget tæt trafikprogram på de interkontinentale ruter kombineret med det faktum, at Boeing 767-300 reserveflyet ikke kan anvendes på ruterne til Kina og Japan, har ramt SAS, således at starten på sommeren i forhold til aflysninger minder meget om sidste års mareridtssommer.

“Det interkontinentale trafikprogram er i princippet spændt hårdt op, men programmet blev lagt, da vi forventede, at vi havde Airbus A340-reserveflyet til rådighed fra sommerens begyndelse,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen.