SAS holder høj punktlighed trods orkanen

Den orkanagtige storm den 28. oktober var ikke nok til at forhindre SAS i at komme til tops som det mest punktlige blandt de større flyselskaber i Europa.

Den månedlige opgørelse over flyselskabernes punktlighed sender endnu engang SAS til tops efter et forår, hvor punkligheden haltede gevaldigt.

I oktober-udgaven viser opgørelsen fra FlightStats, at SAS er det mest punktlige blandt de større flyselskaber i Europa. I oktober måned ankom 88,99 procent af samtlige de 22.529 flyvninger, der indgår i målingerne, til tiden. Det vil sige indenfor en margin af 15 minutter i forhold til tidtabellen.

Det spanske flyselskab Iberia, der traditionelt har ligget noget længere nede på listen, kom overraskende ind på en andenplads lige efter SAS med en punktlighed på 88,44 procent.

“Vi har i oktober måned set, at SAS ligger inden for vores egne målsætninger på punktlighed, og det er vi naturligvis rigtig godt tilfredse med. Vores kunder forventer høj punktlighed og det skal de have,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

SAS kunne have klaret sig endnu bedre, hvis ikke den orkanagtige storm kom forbi Nordeuropa mandag den 28. oktober. Den betød aflysninger og forsinkelser i et større omfang. Især lukningen af Københavns Lufthavn i 50 minutter samt det faktum, at passagerer sad indespærrede i SAS-fly i op til tre timer på grunden af faren for at benytte jetbroer og trapper, menes at have påvirket statistikken.

“Stormen ødelagde heldigvis ikke helheden, idet vi forud havde gode præstationer i måneden til at løfte tallene,“ påpeger pressechefen.

Come-back til SAS
SAS var i foråret hårdt ramt af forsinkelser som følge af uro blandt dele af personalet efter den omfattende spareplan var blevet presset igennem i november måned sidste år. Samtidig var indkøringen af et nyt check-in system også medvirkende til at forstærke problemet med forsinkelserne.

Men nu er SAS atter tilbage i den liga, hvor selskabet har ligget i de seneste fem år med en punktlighed, der er second-to-none, når man sammenligner med andre netværksoperatører.

“SAS skal befinde sig i toppen af major airlines. SAS har været et af de selskaber, som har fået punktlighed højt på dagsordenen med vores meget tidligere initiativer på området. Det betyder en generel høj standard i branchen, som kommer kunderne til gode,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen.