SAS: Presset organisation påvirkede punktligheden

SAS-chef Flemming Jensen erkender, at virksomhedens ansatte blev presset for hårdt i årets første måneder, og det kunne aflæses i punktlighedsstatistikken.

CHECK-IN.dk kunne i starten af maj fortælle, at SAS’ punktlighed i marts og april havde været langt dårligere end samme periode sidste år. I marts i år ankom kun 79,25 af alle SAS-flyvninger til tiden. I samme måned sidste år ankom 88,80 procent til tiden. En forskel på hele 9,55 procentpoint. I april i år ankom 84,08 procent af alle SAS-flyvninger til gates inden for 15 minutter. I april 2012 var tallet 90,78 procent.

I starten af maj lød forklaringen, at det primært skyldtes udefrakommende faktorer, som SAS ikke var herre over.

”I marts var vi især udfordret i Norge, hvor et nyt indflyvningssystem i Oslo har påvirket os. Desuden har vintervejret på vores destinationer også påvirket os i marts. For april har vi haft tåge, som havde stor indvirkning på trafikken. Desuden har vi i alle lande arbejdet med nyt system i forbindelse med boarding, og så har der været strejke i Lufthansa. Samtidig har vi også haft uplanlagt teknisk vedligehold,” forklarede SAS’ pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen, den 8. maj til CHECK-IN.dk.

Lagde mere i gryden
Men nu har piben fået en anden lyd, og SAS’ koncerndriftsdirekør, danskeren Flemming Jensen, er ikke bange for at sige tingene lige ud.

”Årsagen til det brist i punktligheden, som vi oplevede i starten af året, skyldes primært en presset organisation. Vi må nok erkende, at vi lagde mere i gryden end organisationen kunne håndtere på en gang,” forklarer Flemming Jensen til CHECK-IN.dk.

Den 1. marts begyndte SAS’ flyvende personale at arbejde efter de nye arbejdstidsregler, som personalets fagforeninger og SAS-ledelsen blev enige om under de dramatiske forhandlinger i november sidste år. Men det er ikke de nye arbejdstidsregler, der har kunnet aflæses i punktlighedsstatistikkerne, mener Flemming Jensen. Det er mange andre ting, der er årsag til de dårlige tal.

”Vi slog tre operationscentre sammen til ét. Vi indførte et nyt it-system til ground handling, som krævede en del oplæring og gjorde det sværere at ombooke passagerer ved gaten. Vi havde stor mangel på mekanikere især i København. Vi havde mange vikarer i gate’ene. Vi har skiftet komponentleverandør og endelig har vi modtaget en stribe nye fly. Og de mange ting har vist sig at være lidt af en udfordring for organisationen at gabe over,” fastslår Flemming Jensen.

Ned på 37. plads
Resultatet i april sendte SAS helt ned på en 37. plads på listen over Europas mest punktlige flyselskaber. Men ifølge Flemming Jensen ser maj måned langt bedre ud. Ifølge koncerndriftsdirektøren, så ankom omkring 91 procent af SAS’ fly i maj måned inden for de 15 minutter, der defineres som værende ankomst til tiden. De officielle tal fra Flightstats forventes offentliggjort senere i denne uge.