SAAB 340 fra Nextjet (Foto: Bene Riobo)

SAS opsiger codeshare-aftale med Nextjet

Det svenske flyselskab Nextjet får den 17. november inddraget sin operative driftslicens, og SAS har valgt at annullere codeshare-aftalen med selskabet.

Om syv uger har det svenske regionale flyselskab Nextjet udsigt til at miste sin operative driftstilladelse, og dermed vil selskabet ikke kunne sende sine egne fly i luften.

Det skyldes et krav fra den svenske transportstyrelse, der senest den 17 november ønsker at få dokumentation for, at Nextjet har det økonomiske fundament på plads til fortsat at kunne drive kommerciel flyvning. Selskabet arbejder i øjeblikket hårdt på at finde investorer, der vil skyde kapital i selskabet.

Men allerede nu har SAS taget konsekvensen den lidt usikre fremtid for det svenske flyselskab. I fredags valgte SAS midlertidigt at stoppe for salg af billetter under det særlige codeshare-samarbejde mellem de to selskaber, og SAS understreger samtidig, at man ikke vil dække eventuelle omkostninger til hotelophold, forplejning og alternativ transport som en følge heraf.

SAS tilbyder dog at refundere allerede udstedte billetter med afrejse fra den 17. november og efterfølgende.

Hives i retten af forbrugerombudsmanden
I slutningen af august meddelte Nextjet, at man havde sikret sig finansielt gennem en kapitaludvidelse på 42,5 mio. svenske kroner samt via salg af to fly, hvilket samlet set skulle styrke kapitalgrundlaget til omkring 70 mio. svenske kroner.

Det er angiveligt Air Åland og det finske energiselskab Herrfors, der kommer til at sikre en del af den fremtidige driftskapital. Men så længe, at dette ikke er endeligt på plads, vil truslen om en inddragelse af den operative licens stadig hænge over hovedet på selskabet og dets ledelse.

Ydermere er Nextjet kommet i forbrugerorganisationen Konsumentverkets søgelys, fordi man har solgt billetter uden at oplyse, at der kun forelå en midlertidig tilladelse driftstilladelse frem til den 17. november. Sidenhen har Nextjet valgt at følge Konsumentverkets krav, men den svenske forbrugerombudsmand har alligevel valgt at tage sagen til den svenske patent- og markedsdomstol.

Nextjet beskæftiger over 300 ansatte, og har 14 fly, der betjener omkring 20 destinationer i Sverige og Finland. Tidligere har selskabet også haft ruter til Danmark, men de er nu lukket. Danish Air Transport (DAT) flyver frem til den 29. oktober med et ATR72-200 fly på en wetlease-kontrakt for Nextjet.

 

Relaterede artikler:

Svensk flyselskab får økonomisk førstehjælp

DAT skal atter flyve for NextJet

NextJet lukker CPH-ruter

Lukker CPH-rute 14 dage før opstarten

Svensk flyselskab får nye ejere

x

Læs Også

Svensk flyselskab får jetfly

Det svenske flyselskab Nextjet indsætter fra midten af marts måned 50-sæders jetfly på de arktiske ruter. Hidtil har selskabet kun beskæftiget turboprop-fly.

Ny rute fra Stockholm-lufthavn til København

Fra den 27. marts 2017 vil Nextjet flyve to gange dagligt mellem Västerås og København i samarbejde med SAS.

Finnairs langdistanceruter er under pres

I august måned blev Finnair udfordret på selskabets langdistanceruter. Belægningen til Asien og USA styrtdykkede, og Finnair søger nu hjælp i Sverige.

Svensk flyselskab tæt på at lukke føderute til Helsinki

Efter blot 45 dages drift må NextJet den 1. november sandsynligvis lukke ruten mellem Västerås og Helsinki, da de lokale myndigheder ikke vil dække underskuddet.

Svensk flyselskab får nye ejere

En kreds af virksomheder og personer fra Sverige og Finland har overtaget selskabet Nextjet.

Finnair styrker feed fra Sverige

Finnair har indgået en codeshare-aftale med det svenske regionalflyselskab NextJet og får derigennem sin femte destination i Sverige.