SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Tiden rinder ud i gardinforhandlinger

Om 16 dage skal en ny aftale om hvileforholdene på fem SAS-langdistancefly være på plads, hvis ikke SAS skal til at flyve stewardesser rundt mellem CPH, Oslo og Stockholm. Både SAS og kabinepersonalet mener, at den anden part skal spille ud.

Om 16 dage – ved årsskiftet – udløber en midlertidig aftale mellem SAS og selskabets danske kabinepersonale om arbejdsforholdene ombord på fem af SAS’ langdistancefly. På trods af flere måneders forhandlinger, så er det endnu ikke lykkedes parterne at indgå en ny permanent aftale, der kan træde i kraft 1. januar. Og mere og mere tyder på, at man ikke når at få en aftale på plads inden årsskiftet.

Forhandlingerne er nemlig gået i hårdknude. SAS siger på den ene side, at de har efterlyst konkrete input til en aftale – og ikke har modtaget nogen. Cabin Attendants Union (CAU), der organiserer 1.100 ud af SAS’ 1.250 danske stewardesser og stewarder, mener på den anden side, at SAS har serveretten og bør komme op med et nyt udspil, efter at CAU afviste et SAS-udspil i november.

CAU’s nye formand, Christa Ceré, ønsker dog ikke at uddybe CAU’s holdning, da man ikke mener, at forhandlingerne skal foregå i medierne.

Kortere langdistanceruter
Sagens kerne er, at der på fem af SAS’ 14 landistancefly ikke er særlige lukkede hvilemoduler bagerst i kabinen til kabinepersonalet. Her er kun gardiner til at afskærme de hvilende stewardesser og stewarder fra passagererne.

De fem fly er fire Airbus A330-fly, som kun bruges på kortere langdistanceruter til den amerikanske vestkyst, samt et Airbus A340-fly, som er et reservefly, der er indlejet i en begrænset årrække.

Aftale i 2012
Uden en ny aftale, så er SAS nødt til at flyve norsk og svensk kabinepersonale fra baserne i Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda ind til Københavns Lufthavn for at de kan bemande de langdistancefly med afgang fra København, som det danske personale skulle have taget sig af. SAS indgik gardinaftaler med det norske og svenske personale henholdsvis i 2012 og i foråret i år.

Samtidig skal dansk personale flyves den anden vej for at kunne arbejde på de mellemdistancefly, som det norske og svenske kabinepersonale oprindeligt skulle have fløjet. For at berede sig på den situation, har SAS de seneste måneder omskolet op mod 100 danske stewardesser og stewarder fra de Airbus A319, A320 og A321-fly, som de er vant til at arbejde ombord på, til også at kunne arbejde på SAS’ Boeing 737-fly. SAS har nemlig fordelt sine mellemdistancefly på den måde, at Airbus A320-familien har base i København og 737-serien har base i Oslo og Stockholm.

Indlogeres på hotel
Hvis dansk personale skal til at bemande Boeing 737-fly med base i Oslo og Stockholm, så kan det indebære, at de for at møde på arbejde skal flyve som såkaldt ”passivt” kabinepersonale fra København til Oslo eller Stockholm og optage pladser, som betalende passagerer ellers kunne have besat.

Samtidig vil mange af dem sandsynligvis skulle indlogeres på hoteller, hvis de for eksempel skal møde på arbejde i Gardermoen eller Arlanda tidligt om morgenen.

Foto: Morten Lund Madsen.