Fjerde luftfartsalliance under etablering

Etihad Airways er principielt i gang med at etablere en fjerde global luftfartsalliance, der er af noget mere forpligtende karakter end de tre nuværende alliancer.

Abu Dhabi-baserede Etihad Airways kunne i begyndelsen af denne uge offentliggøre et årsresultat for 2013 med et overskud før renter, skatter og afskrivninger på 208 mio. dollars svarende til 1.130 mio. danske kroner. En resultatvækst på 22 procent i forhold til året før.

Det var dog ikke de økonomiske resultater, man skulle hæfte sig ved, da årsrapporten blev fremlagt. Det var i stedet etableringen af Etihad Aviation Group, hvor en særlig forretningsenhed med navnet “Equity Partners“ skal koordinere og lede Etihads aktiviteter i de flyselskaber, hvor man har delvist eller helt ejerskab. Afdelingen får ansvaret for at identificere og realisere synergier mellem alliancen af selskaber, der har Etihad Airways Group som medejer. Herudover får afdelingen det direkte ledelsesansvar for Air Seychelles og Air Serbia.

Et af hovedelementerne i den nye struktur er samtidig etableringen af Hala Group, der skal ledes af Peter Baumgartner, der hidtil har været COO hos Etihad Airways. Her skal man identificere alle kommercielle muligheder for flyselskaberne i Etihad Airways Group.

“Vores codeshare partnerskabsaftaler har været en vigtig del af vores forretning gennem de seneste syv år. Men det er vores investeringer i andre flyselskaber, der virkelig giver os nye muligheder med etableringen af integrerede netværk og fartplaner, udviklingen af fælles produkter og services samt vigtigst af alt at kunne identificere forretnings- og omkostningssynergier. Disse synergier er enestående. Vores fælles indkøbsorganisation har formået at levere betydelige besparelser for alle vores alliancemedlemmer, der hver især er blevet mere konkurrencedygtige gennem lavere enhedsomkostninger,“ siger James Hogan, der er CEO for Etihad Airways.

Det var samtidig værd at bemærke, at James Hogan for første gang benytter ordet alliance om de flyselskaber, som Etihad har ejerinteresser i.

I givet fald er det en alliance, der er væsentligt mere forpligtende, end hvad man kender fra Star Alliance, SkyTeam og Oneworld, der dog har joint-ventures inden for alliancerne, hvor der er visse forpligtelser. Men Etihad Airways Group og Hala-initiativet kan vise sig på sigt at blive en stærkere og mere sammentømret luftfartsalliance, end man ser det ved de traditionelle alliancer, hvor hvert medlem er sig selv nærmest.

På vej mod 120 mio. passagerer
I 2013 har Etihad Airways udviklet sin investeringsstrategi, der hidtil havde omfattet ejerandele i Airberlin, Air Seychelles, Virgin Australia og Aer Lingus.

I november opnåede man myndighedernes godkendelse til at købe 24 procent af aktierne i indiske Jet Airways, og ved afslutningen af kalenderåret ventede Etihad Airways på myndighedsgodkendelser af to andre investeringer omfattende en 49 procent aktiepost i det serbiske nationale flyselskab Air Serbia (tidligere JAT Airways) samt en 33,3 procent ejerandel i Darwin Airline, der er et regionalt flyselskab med base i Schweiz.

I løbet af året øgede Etihad Airways også ejerandelen i Virgin Australia fra ni til 19,9 procent. Det blev fulgt op gennem deltagelse i en kapitalforhøjelse på 350 mio. australske dollars svarende til 1,7 mia. danske kroner.

Endelig forhandler Etihad Airways i øjeblikket om at medvirke i en redningsplan for det kriseramte italienske flyselskab, Alitalia. Såfremt den aftale falder på plads, vil Etihad Airways Group fremover have ni flyselskaber i porteføljen, der samlet repræsenterer flere end 120 mio. passagerer årligt.