Dette Boeing 777-200ER fly fra Malaysia Airlines forsvandt den 8. marts 2014.

Salget styrtdykker hos Malaysia Airlines

Malaysia Airlines er hårdt ramt efter at MH370 forsvandt under mystiske omstændigheder. Salget på det kinesiske marked er gået tilbage med 60 procent, og det er svært at sælge flybilletter til langruterne.

En af luftfartens største gåder kan risikere at få store konsekvenser for Malaysia Airlines. Den 8. marts forsvandt rutenummer MH370 undervejs på en flyvning mellem Kuala Lumpur og Beijing. Et stort Boeing 777-200 fly og samtlige 239 ombordværende er sporløst forsvundet.

De malaysiske myndigheders håndtering af informationen under MH370-krisen har skabt en voldsom mistillid til det malaysiske flyselskab, og specielt på det kinesiske marked har det fået store følgevirkninger for Malaysia Airlines. I kvartalsrapporten fra første kvartal 2014 fremgår det, at salget på det kinesiske marked er faldet med 60 procent alene i marts måned i forhold til samme måned sidste år.

“Hændelsen medførte en større reaktion hos kunderne, hvor et stort antal eksisterende bookinger blev annulleret og en reduktion i antallet af bookinger på langdistanceflyvningerne blev registreret,“ hedder det i kvartalsrapporten.

Salget for hele første kvartal endte dog med en fremgang på fire procent, men det skal ses i forhold til, at Malaysia Airlines til gengæld havde øget kapaciteten med 19 procent. Derfor var der mange ledige flysæder, idet belægningen faldt til 76 procent.

Det resulterede i et underskud på 443,4 mio. ringgit svarende til 750 mio. danske kroner mod 278,6 mio. ringgit (450 mio. kroner) i kvartalet i det foregående år. Dermed er resultatet forværret med næsten 60 procent i en situation, hvor Malaysia Airlines i forvejen befinder sig i et svært marked med store udfordringer.

Skal definere ny strategi
Ifølge Malaysia Airlines forventer man at miste mange passagerer i andet kvartal, da man af respekt for de 239 savnede fra MH370 satte markedsføringen i bero i to måneder, mens der foregik en intens eftersøgning i Det Indiske Ocean.

“Vi forventer at se en positiv afsmitning på salget senere i år, selvom det naturligvis vil blive lavere end i tidligere prognoser,“ skriver Malaysia Airlines.

Hændelsen omkring MH370 kan i sidste ende vise sig at blive direkte livstruende for det malaysiske flyselskab. Der er lagt et særligt pres på luftfartskoncernen, der i forvejen kæmpede med høje brændstofpriser, høje operationelle omkostninger samt en ugunstig kursudvikling mellem den malaysiske valuta og amerikanske dollar.

“Konsekvenserne af vores situation i kølvandet på MH370 og det udfordrende forretningsmiljø har gjort det endnu mere nødvendigt og påtrængende, at koncernen revurderer forretningsmodellen og de fremtidige planer for at sikre en bæredygtig udvikling. En grundig gennemgang af de operationelle processer og planer vil fortsætte, så der kan bygges et stærkere Malaysia Airlines ovenpå MH370-krisen for at kunne klare os i det barske forretningsmiljø, som vi opererer i,“ er konklusionen fra det trænge flyselskab.

Malaysia Airlines er det nationale flyselskab i Malaysia med staten som ejer. Selskabet blev etableret i 1946 som Malayan Airways. Senere fik selskabet navnet Malaysian Airlines System samt Malaysia-Singapore Airlines, som det beholdt frem til 1987, hvor flyselskabet blev splittet op i to separate enheder. Den ene enhed kom til at hedde Singapore Airlines, mens Malaysia Airlines fortsatte med indenrigsruterne i Malaysia samt de internationale ruter fra landet.