Norwegian Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Jørgen Syversen | Creative Commons)

Norwegian øger med 18 procent på Stockholm-langruter

Fra slutningen af marts næste år vil Norwegian kun beskæftige den største af selskabets to Dreamliner-varianter på ruterne fra Stockholm-Arlanda.

Det svenske marked er stærkt i øjeblikket. Det tager Norwegian konsekvensen af ved at indsætte mere kapacitet i næste års sommertrafikprogram. Det betyder, at Norwegian kun vil beskæftige den største af de to Dreamliner-varianter på ruterne fra den svenske storlufthavn fra den 25. marts 2018. Det skriver airlineroute.net.

I denne sommer flyver Norwegian til fem destinationer fra Stockholm-Arlanda, henholdsvis Bangkok, Fort Lauderdale, Los Angeles, New York-JFK og Oakland. Samlet er der tale om 13 ugentlige afgange i hver retning med Boeing 787-8 Dreamliner, der har plads til 291 passagerer, fordelt på 32 i Premium Economy og 259 på Economy Class.

Næste sommer er det Boeing 787-9 Dreamliner, der bliver indsat på langdistanceruterne fra Stockholm. Dette fly har en kapacitet på 344 sæder, hvoraf 35 er i Premium Economy og 309 i Economy Class. Dermed øges den ugentlige sædekapacitet fra 7.566 til 8.944 sæder, hvilket svarer til en stigning på 18 procent.

I det nuværende sommertrafikprogram benytter Norwegian de store Boeing 787-9 Dreamlinere på ruterne fra London-Gatwick og Oslo samt på ruten mellem København og Los Angeles.

Ændret sædekonfiguration
Der kan muligvis blive tale om, at kapacitetsøgningen bliver en smule mindre end først forventet. Norwegian har nemlig besluttet, at alle nye Boeing 787-9 Dreamlinere, der bliver leveret fra 2018 og fremad vil blive indrettet med en ny sædekonfiguration, hvor der bliver plads til 56 passagerer i Premium Economy, mens Economy-sektionen vil blive indrettet med 282 sæder.

Dermed vil 19 langdistancefly, der leveres fra begyndelsen af 2018 og frem til udgangen af 2020 få en kapacitet på 338 sæder mod 344 i dag. Men det vides endnu ikke, om det er fly med den nuværende eller den nye konfiguration, der vil blive benyttet næste sommer fra den internationale svenske hovedstadslufthavn.

Norwegian benytter i dag langdistanceflyene på ruter fra Oslo, Stockholm, København, London-Gatwick, Paris og Barcelona. Næste år åbner Norwegian langdistanceruter fra Rom, ligesom selskabet skal i gang med den store satsning i Argentina.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian åbner ruter til Seattle og Denver

Flere Premium-sæder i Norwegian-fly

Her er Norwegians nye langrutefly

Norwegians 787-9 får debut i London

x

Læs Også

Afvist i Arlanda og accepteret i København

USA-sanktioner betød, at ingen handlingselskaber ville røre iranske Mahan Air i Stockholm Arlanda. I CPH havde et af selskaberne dog ingen problemer med iranerne.

Boeing 757 hos Norwegian

I hele juli måned skal et spansk flyselskab assistere Norwegian med et 213-sæder stort Boeing 757-200 fly.

Norwegian runder skarpt hjørne i CPH

Fredag kunne Norwegian byde passager nummer én million på sine langdistanceflyvninger fra Københavns Lufthavn velkommen.

Norwegian vil flyve fra Argentina til Danmark

København er blandt de syv europæiske destinationer, som Norwegian har søgt de argentinske myndigheder om lov til at flyve til fra Buenos Aires.

Norwegian i hårfin balance for at tjene penge

Trods en passagervækst på 11 procent og næsten tre mio. passagerer i maj, ser det ud til, at Norwegian alligevel har svært ved at tjene penge på flydriften.

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

Norwegian får først sit første Boeing 737MAX-fly i slutningen af juni. Det påvirker opstarten af 12 nye USA-ruter.