Norwegian Boeing 787 Dreamliner. (Foto: Jørgen Syversen | Creative Commons)

Norwegian øger med 18 procent på Stockholm-langruter

Fra slutningen af marts næste år vil Norwegian kun beskæftige den største af selskabets to Dreamliner-varianter på ruterne fra Stockholm-Arlanda.

Det svenske marked er stærkt i øjeblikket. Det tager Norwegian konsekvensen af ved at indsætte mere kapacitet i næste års sommertrafikprogram. Det betyder, at Norwegian kun vil beskæftige den største af de to Dreamliner-varianter på ruterne fra den svenske storlufthavn fra den 25. marts 2018. Det skriver airlineroute.net.

I denne sommer flyver Norwegian til fem destinationer fra Stockholm-Arlanda, henholdsvis Bangkok, Fort Lauderdale, Los Angeles, New York-JFK og Oakland. Samlet er der tale om 13 ugentlige afgange i hver retning med Boeing 787-8 Dreamliner, der har plads til 291 passagerer, fordelt på 32 i Premium Economy og 259 på Economy Class.

Næste sommer er det Boeing 787-9 Dreamliner, der bliver indsat på langdistanceruterne fra Stockholm. Dette fly har en kapacitet på 344 sæder, hvoraf 35 er i Premium Economy og 309 i Economy Class. Dermed øges den ugentlige sædekapacitet fra 7.566 til 8.944 sæder, hvilket svarer til en stigning på 18 procent.

I det nuværende sommertrafikprogram benytter Norwegian de store Boeing 787-9 Dreamlinere på ruterne fra London-Gatwick og Oslo samt på ruten mellem København og Los Angeles.

Ændret sædekonfiguration
Der kan muligvis blive tale om, at kapacitetsøgningen bliver en smule mindre end først forventet. Norwegian har nemlig besluttet, at alle nye Boeing 787-9 Dreamlinere, der bliver leveret fra 2018 og fremad vil blive indrettet med en ny sædekonfiguration, hvor der bliver plads til 56 passagerer i Premium Economy, mens Economy-sektionen vil blive indrettet med 282 sæder.

Dermed vil 19 langdistancefly, der leveres fra begyndelsen af 2018 og frem til udgangen af 2020 få en kapacitet på 338 sæder mod 344 i dag. Men det vides endnu ikke, om det er fly med den nuværende eller den nye konfiguration, der vil blive benyttet næste sommer fra den internationale svenske hovedstadslufthavn.

Norwegian benytter i dag langdistanceflyene på ruter fra Oslo, Stockholm, København, London-Gatwick, Paris og Barcelona. Næste år åbner Norwegian langdistanceruter fra Rom, ligesom selskabet skal i gang med den store satsning i Argentina.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian åbner ruter til Seattle og Denver

Flere Premium-sæder i Norwegian-fly

Her er Norwegians nye langrutefly

Norwegians 787-9 får debut i London

x

Læs Også

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Trods en ny rabatmodel, der skal stimulere etableringen af nye ruter i Københavns Lufthavn, er de konkurrerende skandinaviske storlufthavne stadig billigere at benytte.

Norwegian og Ryanair har stoppet drøftelser

Billet- og bookingsamarbejdet mellem Norwegian og Ryanair bliver ikke til noget. Forholdet mellem de to selskaber er kølnet betydeligt.

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

EasyJet-passagerer kan fremover flyve oversøisk med Norwegian fra London Gatwick og overvejer at åbne op for noget tilsvarende i andre europæiske lufthavne.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

Første Boeing MAX 8-fly i København

Norwegian har siden i søndags benyttet de splinternye Boeing 737 MAX 8 på udvalgte afgange mellem Oslo og København.

Orkan-aflysninger rammer 5.000 Norwegian-kunder

Norwegian er et af de flyselskaber, der er blevet hårdt ramt af orkanen Irmas hærgen, og indtil videre er 20 afgange aflyst og omkring 5.000 passagerer er berørt.