Afgangshallen i Aarhus Lufthavn (Arkivfoto: AAR)

75 mio. kroner på vej til Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn har fået bevilget 75 mio. kroner af Aarhus Kommune, så lufthavnen den 1. april næste år er klar til at tage imod omkring en million årlige passagerer.

Fredag den 22. september stemte 30 af 31 medlemmer af Aarhus Byråd for et budgetforlig for 2018, der indebar en investering på 75 mio. kroner i Aarhus Lufthavn.

Ifølge byrådsreferatet skal investeringen sikre, at der gennemføres en “rekonstruktion” af lufthavnen, så den i fremtiden kan understøtte Aarhus-området og erhvervlivets vækst- og udviklingsmuligheder.

I forligsteksten beskriver man en rekonstruktion af selskabet, hvilket nødvendigvis må være Aarhus Lufthavn A/S, men rekonstruktion dækker åbenbart også over en ombygning af lufthavnen.

“Målet med rekonstruktionen er, at Aarhus Lufthavn inden for få år vil gennemgå en markant ændring og gøres kommercielt bæredygtig,” hedder det i budgetforslaget, det netop er vedtaget.

Da Aarhus Kommune har fundet 75 mio. kroner til at støtte den østjyske lufthavn, er de to øvrige aktionærer, henholdsvis Norddjurs Kommune og Syddjurs Kommune, forpligtet til i forhold til ejerandel at yde en tilsvarende støtte. Norddjurs Kommune har allerede via et budgetforlig afsat 7,5 mio. kroner over de kommende tre år til Aarhus Lufthavn, og Syddjurs Kommune forventes at gøre det tilsvarende inden den 15. oktober.

Fordoblet passagertal om seks måneder
Hos Aarhus Lufthavn er man utålmodige efter at få pengene ind på kontoen. Lufthavnen, der i 2015 realiserede et driftsunderskud på 9,5 mio. kroner, og som gennem de seneste fem regnskabsår har akkumuleret et samlet underskud på 67,6 mio. kroner, forventer allerede om seks måneder at skulle have øget kapaciteten til en million passagerer årligt, selvom der blot var 383.000 rejsende gennem lufthavnen i 2016.

Ifølge Aarhus Lufthavns hjemmeside er der mange operatører fra lufthavnen. Logoer for blandt andet Air Canada, Austrian, Egypt Air, Finnair, Lufthansa, Qatar Airways, Singapore Airlines, Thai Airways og Turkish Airlines, står side om side med de tre faste operatører, henholdsvis British Airways (Sun-Air), Ryanair og SAS. De ni nævnte flyselskaber trafikerer ikke Aarhus Lufthavn, og har kun såkaldte codeshare aftaler med SAS. Aarhus Lufthavn har i dag blot tre operatører.

“Vi er nødt til fra den 1. april 2018 at kunne modtage op til en million passagerer, og der må nødvendigvis følge noget security-udvidelse med og nogle fysiske ændringer, så vi kan betjene alle de her kunder med en god service med et ordentligt måltid mad i en restaurant, når de er kommet igennem security,” siger bestyrelsesformand Torben Boldsen til Jyllands-Posten.

Indtil videre har Ryanair planlagt en rute fra Aarhus til Gdansk med tre ugentlige afgange fra den 29. oktober, mens SAS, ifølge Aarhus Lufthavn, vil åbne et “stort antal ruter” i sommertrafikprogrammet 2018, der tager sin start i slutningen af marts næste år. CHECK-IN.dk erfarer, at der er tale om ruter til Oslo, Stockholm samt en tredje destination i vores nærmarkeder samt op til tre sommerruter til sydeuropæiske destinationer.

 

Relaterede artikler:

Lufthavnsdirektør har fået mundkurv på

Boldsen: Erhvervslivet ønsker Oslo og Stockholm

Sun-Air: Mangler samspil med Aarhus Lufthavn

SAS og Aarhus Lufthavn i strategisk samarbejde

Aarhus Lufthavn mister Eindhoven-rute