En Airbus A320 fra Alitalia. Foto: Alessandro Ambrosetti

Alitalia taber 1,5 millioner kroner om dagen

Det insolvente italienske flyselskab Alitalia havde et nettotab på 233 millioner kroner perioden fra juni til oktober, men det primære driftsresultat udvikler sig positivt.

Det hårdt prøvede Alitalia mærker i øjeblikket en smule medvind, selvom selskabet stadig taber penge.

Det store italienske flyselskab har været under administration siden begyndelsen af maj, og den økonomiske deroute er ikke forbi endnu.

Således er der netop offentliggjort endnu et negativt resultat for perioden fra den 1. juni til den 31. oktober. Her havde Alitalia et nettounderskud på 31,3 millioner euro – svarende til 233 millioner danske kroner. Trækker man renter på statslånet fra, var underskuddet dog kun på 20,9 millioner euro (156 millioner kroner, red.). Tabene er derfor noget mindre end tidligere.

EBITDA-resultatet (overskud, før renter, afskrivninger og skat, red.) viste imidlertid et positiv resultat på 73,9 millioner euro, hvilket svarer til 550 millioner kroner.

Flyselskabets samlede indtægter var i perioden på 1,43 milliarder euro – svarende til 10,6 milliarder kroner. Men udgifterne har været markante, og nettoresultatet betyder, at Alitalia har tabt omkring halvanden millioner kroner om dagen i den pågældende periode.

Kommissær skal gennemføre rekonstruktion
Det italienske flyselskab blev taget under administration i begyndelsen af maj, efter at flyselskabets medarbejdere nægtede at acceptere en rekapitaliseringsplan, som ville have betydet næsten 1.000 afskedigelser.

En særlig konkurskommissær blev af bestyrelsen sat til at forsøge at rekonstruere det italienske flyselskab, og samtidig ydede den italienske regering et milliardlån til at sikre den fortsatte drift.

Den udvalgte kommissær fik i første omgang 180 dage til at gennemføre rekonstruktionen, og der var mulighed for yderligere 90 dage. Kommissæren skal finde ud af, om hele eller dele af flyselskabet kan afhændes til andre flyselskaber, og lige nu ser det ud til, at Lufthansa har særdeles gode kort på hånden til at kunne overtage det italienske flyselskab.

Alitalia er i princippet sat under statsadministration, og der er tale om en slags ly, hvor staten i en nærmere defineret periode bidrager med mellemfinansiering. I den pågældende periode kan kommissæren foretage sit arbejde, mens flyselskabet drives videre.

 

Relaterede artikler:

Alitalia sat under administration

Alitalia: De kommende to måneder er kritiske

Alitalia åbner to Afrika-ruter trods krise

Officielt: Lufthansa har afgivet bud på Alitalia

10 selskaber vil byde på Alitalia

x

Læs Også

Ryanair trækker sig fra Alitalia-bud

Ryanair ønsker at koncentrere sig om at løse selskabets egne problemer og trækker sig derfor i budkrigen om Alitalia.

Alitalia-kommissær: Alitalia kan reddes

Luigi Gubitosi er manden, der kan sikre Alitalias fremtid. Han indrømmer, at der er begået mange fejl, og at kvaliteten af topledelsen ikke har været god nok.

10 selskaber vil byde på Alitalia

I fredags udløb den officielle frist for at blive budgiver i forbindelse med salget af Alitalia. Europas to største lavprisflyselskaber er med i processen.

Alitalia på køberjagt

15 potentielle købere af Alitalia har fået 26 dage til at tænke sig om og komme med et godt tilbud på det kriseramte flyselskab.

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Airberlin har akut brug for en partner, siger det tyske flyselskabs topchef, der peger på Lufthansa, som en af meget få mulige partnere.

Ryanair er blevet netværksselskab

Onsdag blev Ryanair et netværksselskab, da det irske lavprisselskab åbnede op for flyvninger til og fra Rom på samme billet.