Finnairs A350-900 i Hong Kong.

Asien-trafikken vokser 20 procent hos Finnair

Finnair kom godt igennem juli, og alene på Asien-ruterne var der en en fremgang på 20 procent, hvilket sikrede flere end 200.000 passagerer på disse ruter.

Noget kunne tyde på, at Finnair er ved at komme flot ud af en omfattende turnaround, hvor det blandt andet er lykkedes at sikre en positiv bundlinje otte kvartaler i træk.

Hvis man samtidig skal dømme ud fra juli måneds trafiktal, så er Finnair i særdeles god form i øjeblikket. Passagertallet voksede med 8,1 procent til i alt 1.117.953 rejsende, og år til dato har 6.792.000 passagerer været ombord på Finnairs fly.

Det er især Asien-ruterne, der præsterer flot. En fremgang på 19,5 sikrede i juli hele 206.300 rejsende på Asien-ruterne, og da udbuddet af sædekilometer til og fra Asien steg med 14,8 procent, og der blev solgt 19,8 flere i forhold til samme måned sidste år, så blev belægningen hævet til imponerende 92,6 procent på Asien-ruterne, mens belægningen steg med 1,6 procentpoint til 90,2 på det samlede rutenet.

“Udvalget af ruter og frekvenser til Asien var stort set uændret i forhold til sidste år, men der var flere afgange til især Tokyo og Hong Kong,” skriver Finnair i en pressemeddelelse.

Prispres i det europæiske marked
I den transatlantiske rutetrafik var der også fremgang. Her var der 34.400 passagerer på Finnairs ruter til New York, Chicago og San Francisco, hvilket var 2,9 procent flere end sidste år.

Kapaciteten var blevet reduceret med 0,2 procent, men salget blev øget med 3,9 procent, hvorfor belægningen voksede med 3,5 procentpoint til 90,6 procent.

“Den mest markante ændring i trafikprogrammet har været indstillingen af Miami-ruterne i sommeren samt lanceringen af den nye San Francisco-rute, der er blevet opereret tre gange om ugen siden begyndelsen af juni,” bemærker  Finnair.

På de europæiske ruter har Finnair ligesom SAS mærket prispresset. Derfor er belægningen faldet med et procentpoint til 88,5 procent, da der er udbudt større kapacitet, end der var efterspørgsel efter. Det skyldes blandt andet, at Finnair har indsat fire nye A321-fly, hvormed antallet af udbudte sædekilometer blev øget med 10,8 procent.

I modsætning til især Norwegian – men også  i en vis udstrækning SAS –  præsterede Finnair at være det mest punktlige flyselskab i Europa ifølge opgørelsen foretaget af FlightStats.com. Finnair oplyser selv, at 86,7 procent af samtlige flyvninger ankom til tiden.

 

Relaterede artikler:

Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Ny Finnair A350 med flere sæder

Finnair vil forberede sig på nordeuropæisk konsolidering

Finnair øger kapacitet på langdistanceruterne

Finnair øger antallet af flyvninger til Asien

x

Læs Også

Widerøe klar med første jetruter

Det norske flyselskab Widerøe skal fra maj 2018 for første gang nogensinde operere med jetfly, og de første ruter går til Finland.

Rusland-aftale sikrer ny Kina-rute

Finnair åbner selskabets sjette rute til det kinesiske fastland, efter at Rusland har givet adgang til flere overflyvninger.

Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Finnair har præsenteret et halvårsresultat før skat på 548 mio. kroner, og har således klaret sig bedre end SAS og Norwegian, der begge kom ud med store underskud.

Ny Finnair A350 med flere sæder

Finnair har fået leveret det første Airbus A350-fly med 336 sæder, hvilket er 13 procent flere end i de første ni fly af denne type.

Helsinki indvier ny finger

Ny finger med små vigtige detaljer skal styrke Helsinkis position som knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien.

Myldredtid i Finnair Lounge

ANMELDELSE: Finnair Lounge i Helsinki Lufthavn har et relativt højt niveau, men det kan være en hektisk og forvirrende oplevelse i myldretiden.