Beijing Capital Airlines A330-200 (Foto: YBen | Creative Commons 4.0)

Kinesisk flyselskab fravælger CPH

Beijing Capital Airlines kommer ikke til København næste år som planlagt. Det kinesiske flyselskab vil i stedet flyve til Helsinki.

Der verserer i øjeblikket mange ubekræftede informationer om kinesiske flyselskaber, der i 2018 har planer om ruter til Norden. Et af de mere sikre kort var Beijing Capital Airlines, der havde planlagt en ny rute fra Beijing til København med start den 27. marts næste år.

I modsætning til den efterhånden lange strøm af kinesiske flyselskaber, der havde søgt myndighedstilladelser til flyvning mellem Kina og nordiske lufthavne, så kunne Beijing Capital Airlines i slutningen af oktober offentliggøre en tidtabel for næste års flyvninger til København.

Planen var at sende et Airbus A330-fly afsted mod København tre gange om ugen, og samtidig skulle det pågældende fly deles med Helsinki Lufthavn, der også havde udsigt til tre ugentlige flyvninger fra den kinesiske hovedstad. Den finske rute var dog først planlagt til at start den 30. maj 2018.

Nu har kineserne imidlertid ændret planerne. København er tilsyneladende droppet fra tidtabellen, skriver airlineroute.net. I stedet vil Beijing Capital Airlines flyve tre gange ugentligt til Helsinki fra den 22. juni 2018. Der bliver angiveligt tale om charterflyvninger med kinesiske turister.

Beijing Capital Airlines fløj i 2015 kortvarigt til København fra både Beijing og Hangzhou.

Air China kan være på vej
Selvom Beijing Capital Airlines alligevel ikke kommer til København i 2018, kan den danske hovedstadslufthavn i stedet sætte sin lid til statsejede Air China, der har ansøgt de kinesiske luftfartsmyndigheder om tilladelse til at flyve fem gange om ugen mellem Beijing og København fra slutningen af marts 2018. Air China vil flyve med A330-200 med plads til 237 passagerer og vil således kunne supplere Star Alliance-partneren SAS, der flyver dagligt på ruten.

Også Air China har en historie i relation til CPH. Selskabet annoncerede omkring årsskiftet 2011/12 en rute fra Beijing til København med opstart den 2. juni 2012, men 10 uger efter salget var startet, blev ruten pludselig fjernet fra tidtabellen. Beslutningen om at annullere ruteopstarten hang ifølge de officielle forklaringer sammen med svigtende salg, men de daværende stridigheder mellem Kina og EU – anført af klimakommissær Connie Hedegaard – om kvoteordninger for udledning af CO2 i luftfarten, kan også have spillet ind.

Udover planerne fra Air China om at beflyve København fra næste år har også Sichuan Airlines ansøgt om en rute til den danske hovedstad. Selskabet ønsker fra juli 2018 at flyve to gange om ugen fra Chengdu med enten A330 eller A350. Det skrev det kinesiske medie Go Chengdu i begyndelsen af december.

 

Relaterede artikler:

Kinesere planlægger nordisk invasion

Tre kinesiske flyselskaber på vej til København

CPH ikke blandt kineseres 2017-ruter

Kinesere kommer slet ikke til CPH i år

Kinesere næsten firdobler CPH-kapacitet