Vagar Lufthavn - airside området. (Foto: Vágar Lufthavn)

Konkurrence på CPH-rute sikrede færøsk rekordår

SAS’ entré på ruten fra København var i 2017 med til at sikre Vagar-lufthavnen på Færøerne et rekord år med næsten 17 procents fremgang.

Det kan godt være at man hos færøske Atlantic Airways ikke var begejstret, da selskabets mangeårige samarbejdspartner, SAS, i marts sidste år blev selskabets direkte konkurrent på ruten mellem Københavns Lufthavn og Vagar Lufthavn på Færøerne.

Men konkurrencen på den suverænt største rute til og fra de 18 stormomsuste øer i Atlanterhavet har været til gavn for Vagar Lufthavn, hvis passagertal er skudt i vejret i 2017. Således rejste 341.000 passagerer gennem lufthavnen. Det er det højest antal nogensinde og knap 50.000 flere passagerer end i 2016. Det gav lufthavnen en vækst på knap 17 procent.

”Det er en højere vækst end vi havde regnet med. Vi håber det vil gå på samme måde i 2018,” siger lufthavnens bestyrelsesformand, Kitty May Ellefsen, til CHECK-IN.dk.

Hun peger på, at der har været stor turistinteresse for Færøerne i 2017. Det skyldes blandt andet, at mange turister enten har besøgt Island allerede eller går i en bue udenom vulkanøen, som har oplevet en eksplosiv vækst i antallet af turister de senere år. Bestyrelsesformanden regner med at interessen for Færøerne fortsat vil være høj i 2018, men dog aftage en smule.

SAS-ruten har passet som fod i hose på den øgede turistinteresse, da den har gjort det muligt for turister fra Europa og resten af verden at flyve med SAS via København til Vagar på én billet.

Mangel på hotelværelser
Umiddelbart skulle man tro, at SAS’ succesfulde entré og den øgede turistinteresse kunne få andre flyselskaber til også at etablere ruter til Færøerne. Men Kitty May Ellefsen forventer ikke at endnu et flyselskab i 2018 vil sætte hjulene ned på landingsbanen mellem bjergene på øen Vagar.

Mangel på hotelkapacitet betød faktisk, at lufthavnen i 2017 gik glip af en flyrute. Skotske Loganair skulle oprindeligt være begyndt at flyve mellem Aberdeen og Færøerne fra den 26. maj 2017. Det havde givet Vagar-lufthavnen sit tredje fast ruteflyselskab. Men da en meget stor del af sæderne var dedikeret til en turoperatør, som ikke kunne finde tilstrækkelig med hotelsenge på Færøerne, blev ruten aldrig åbnet.

Kontor står tomt
Mens passagererne altså strømmer gennem lufthavnen, så står lufthavnschefens kontor tomt. I november sidste år sagde Vagar Lufthavn nemlig farvel til Jákup Sverri Kass, der havde været direktør for lufthavnen i mere end fem år og havde arbejdet meget aktivt for at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen efter at landingsbanen blev udvidet og en ny terminal blev taget i brug.

Lufthavnen har slået stillingen som direktør op og interesserede skal inden den 1. februar have skrevet og fremsendt en ansøgning. Hvis man vil vide hvilke kvalifikationer Vagar Lufthavn søger efter hos den nye lufthavnschef og hvad lufthavnens fremtidsplaner er, så kræver det dog, at man allierer sig med en færing eller en person, der læser og forstår færøsk.

Stillingsopslaget er nemlig indtil videre kun udarbejdet på færøsk. Men det er ikke for at ekskludere nogle potentielle ansøgere udefra, forsikrer bestyrelsesformanden.

”Det har vi ikke lige tænkt over,” siger Kitty May Ellefsen til CHECK-IN.dk.

Foruden ruteflyvningen, så får Færøerne ofte besøg af ad hoc-charterede fly, der bringer skibsbesætninger eller fodboldfans til øerne, når russiske trawlere skal have skiftet besætning eller Færøernes herrelandshold i fodbold skal spille mod andre nationer i EM- og VM-kvalifikationsturneringer.

 

 

Relaterede artikler:

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Vágar runder 300.000 passagerer

Ny avanceret indflyvning på Færøerne

Danske ruter trækker væksten i Vágar Lufthavn

SAS skaber tocifret vækst på Færøerne

Endnu et flyselskab til Færøerne