Indenrigsfly fra Alsie Express og Danish Air Transport ved Finger A i Københavns Lufthavn. Foto: Andreas Krog.

Lover lavere billetpriser når takster sænkes

De danske indenrigsflyselskaber kommer ikke bare til at score gevinsten selv, når taksterne i CPH nedsættes med 35 procent. Passagererne kommer også til at mærke det, lover selskaberne.

Flyselskabernes aktionærer kunne formentlig godt tænke sig at besparelserne blev brugt til at forbedre selskabernes bundlinjer. For det har aldrig været en guldrandet forretning at drive luftfartsselskab og enhver besparelse tages ofte imod med kyshånd. Uanset om flyselskabet er lille eller stort.

Men når afgifterne for at operere danske indenrigsflyvninger til og fra Københavns Lufthavn fra 1. april sænkes med 35 procent, så vil det i en vis grad komme passagererne til gavn i form af lavere priser. Det lover flere af de danske indenrigsflyselskaber i kor.

”Nedsættelsen af indenrigstaksterne vil gå til vores produkt og også til konkurrencedygtige priser,” understreger Mariam Skovfoged, der er pressechef for SAS i Danmark.

Allerede nu har selskabet indledt en kampagne med prisnedsættelser på sin Aarhus-rute. Derudover flyver SAS fra CPH til Billund og Aalborg.

I den billige ende
Hos Danish Air Transport, der flyver fra København til Midtjyllands og Bornholms lufthavne iværksatte man for godt en måned siden et regulært januarudsalg forud for udsigten til at det bliver billigere for dem at sende sine ATR-fly ind og ud af Københavns Lufthavn.

Og januarudsalget er fortsat over i en vedvarende prisnedsættelse.

”Vi har allerede nu sat priserne ned. Hovedsageligt i den billige ende. Som et resultat af de sænkede omkostninger i CPH kører vi fremover kampagner, der primært er fokuseret på lav pris,” forklarer Jesper Rungholm, direktør for Danish Air Transport.

Flere faktorer bestemmer
Hos Norwegian er man knap så klar i mælet. Selskabet, der flyver mellem Københavns Lufthavn og Aalborg, peger på, at lufthavnsafgifterne ikke er det eneste der afgør, hvad en flybillet koster.

”Vi forsøger altid at holde så lave priser som muligt, fordi vores vision er, at alle skal have råd til at flyve, men der er flere faktorer, der bestemmer hvilken pris man tager for en billet,” siger Charlotte Holmbergh Jacobsson, der er kommunikationsansvarlig for Norwegian i Sverige, Danmark og Finland.

Med udsigten til lavere priser kan det være at de seneste måneders negative passagerudvikling på de danske indenrigsruter kan blive vendt til fremgang. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag, så er det nemlig ikke noget som Københavns Lufthavn 20 million kroner dyre kampagne har formået. Den har handlet om at gøre danskerne endnu mere opmærksomme på indenrigsflyvningens eksistens og fordele. Ikke om direkte at sælge flere billetter og få flere passagerer ombord på flyene.

 

 

Relaterede artikler:

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Færre rejser med indenrigsfly

Kampagne stopper ikke indenrigs-blødning