Dornier 328JET fra Sun-Air. (Foto: Sun-Air of Scandinavia)

Sun-Air lukker base i Bremen

Billund-baserede Sun-Air opgiver fra den 25. februar ruterne fra Bremen til London City og Manchester. Dermed varede det tyske eventyr blot fire måneder.

Sun Air of Scandinavia, der flyver som franchisepartner for British Airways, etablerede den 31. oktober en base i Bremen Airport med to Dornier 328JET fly. Flyene skulle benyttes til ruter mellem den nordtyske by og henholdsvis London City Airport og Manchester Airport.

Men den 25. februar er det tyske eventyr allerede forbi. Sun-Air opgiver ruterne og trækker flyene hjem fra basen i Bremen.

“Vi har slået bremsen i, da vi desværre ikke har kunnet markedsføre ruterne tilstrækkeligt til at opnå de passagertal, som en ny rute skal startes på. Vi kan godt bruge kapaciteten andre steder, og sender det ene fly tilbage til leasinggiveren, mens det andet skal bruges vil nogle virksomhedskontrakter, som vi er ved at få på plads,” siger ejer Niels Sundberg fra Sun-Air of Scandinavia til CHECK-IN.dk.

En af årsagerne til den nordtyske satsning var oprindeligt en god og positiv dialog med Bremen Airport, der kunne dokumentere et optageområde på op imod 15 mio. mennesker inden for to timers kørsel fra lufthavnen. Men opbakningen fra det lokale erhvervsliv manglede tilsyneladende, hvorfor Sun-Air ikke så anden udvej en anden trække sig.

Ombookes til Hamborg og Hannover
Hos British Airways oplyser man, at passagerer, der allerede har købt billet til ruten mellem Bremen og London City, frit kan ombooke til ruten fra Hamborg til London City indtil den 26. marts. Det vil også være muligt at ombooke Hannover-London Heathrow samt fra den 26. marts til Hamborg-London Heathrow. Der er også alternative muligheder for passagerer, der er kommet i klemme med billetter til ruten fra Bremen til Manchester, hvor det er muligt at i stedet at flyve fra Hannover og Hamborg via London-Heathrow til fodboldbyen i det nordvestlige England.

Sun-Air forsøgte sig i efteråret 2014 med en rute fra Hamborg til London City, men her måtte man i begyndelsen af maj måned sidste år overlade betjeningen til British Airways, da markedet efterspurgte mere kapacitet på ruten, end Sun-Air kunne tilbyde med selskabets 32-sæders Dornier-jetfly.

Fra Billund Lufthavn flyver Sun-Air stadig 11 gange om ugen til London City samt et tilsvarende antal afgange mellem Billund og Manchester.

 

Relaterede artikler:

Sun-Air overvejer rute til Københavns Lufthavn

To nye Sun-Air ruter fra tysk base

Dansk flyselskab åbner base i Tyskland

British Airways overtager rute fra Sun-Air

Dansk succes med rute fra Hamborg

x

Læs Også

Sun-Air flyver nu indenrigs i England

Sun-Air har påbegyndt en operation for en stor britiskbaseret virksomhed med flyvninger mellem Manchester og Cambridge.

Jobs i fare efter nedgradering af lufthavn

For at gøre plads til vindmøller bliver Thisted Lufthavn nedgraderet, så lufthavnen kun kan tage imod fly når det er lyst. Det bringer 25 lokale arbejdspladser i fare.

Sun-Air klar til at flyve indenrigs i Norge

Ifølge det norske medie NRK har Billund-baserede Sun-Air indgået en intentionsaftale om at flyve på en norsk indenrigsrute fra Oslo til Arendal i det sydøstlige Norge.

Sun-Air har ingen afløser for Dornier-jetflyet

I løbet af få år skal Sun-Air træffe beslutning om, hvordan man skal fremtidssikre flåden, der består af aldrende Dornier 328 jetfly. Der findes ingen oplagt afløser.

Alsie Express bedst på indenrigs

Alsie Express delte øl ud til sine passagerer, efter at selskabet onsdag aften blev kåret til landets bedste indenrigsflyselskab ved Danish Travel Awards.

Sun-Air: Mangler samspil med Aarhus Lufthavn

Sun-Airs administrerende direktør Kristoffer Sundberg, kritiserer Aarhus Lufthavn for at satse ensidigt på SAS og efterlyser det samspil, der er med andre lufthavne.