Bombardier CRJ900-fly fra SAS i Aarhus Lufthavn (Foto: Aarhus Airport)

Tilbagegang i Aarhus Lufthavn i 2017

2017 bød på passagertilbagegang i Aarhus Lufthavn, der har mistet mere end hver tredje passager siden 2011. Med nyt SAS-samarbejde håber lufthavnen på at nå en mio. passagerer om få år.

Efter passagerfremgang i 2016 fortsatte turen nedad for Aarhus Lufthavn i 2017. Således faldt antallet af rejsende fra lufthavnen på Djursland med 2,9 procent til 372.223.

Tilbagegangen skyldes blandt andet, at Aarhus Lufthavn ikke kun mister indenrigspassagerer, ligesom det er tilfældet hos de to større jyske lufthavne Billund og Aalborg, hvor man til gengæld henter den overordnede fremgang hjem på stor vækst i antallet af udenrigsrejsende. Det er ikke tilfældet i Aarhus Lufthavn. Her mister man passagerer indenfor begge segmenter.

Antallet af rejsende på indenrigsruten til København faldt med 3,5 procent til 187.900 passagerer, mens antallet af udenrigsrejsende til blandt andet Oslo, Stockholm, Prag og London faldt med 6,1 procent til 148.433 passagerer.

Når den samlede tilbagegang så alligevel kun blev på knap 11.000 passagerer – svarende til 2,9 procent, så skyldes det en fremgang på hele 21,2 procent i antallet af charterpassagerer til 33.616. Men da chartertrafikken kun udgør ni procent af den samlede passagermængde, så er det ikke nok til at sikre en overordnet fremgang.

En del af forklaringen på tilbagegangen skal findes i at SAS lukkede sin rute til Stockholm Arlanda i december 2016. Desuden har Regional Jet haft opstartsvanskeligheder, da selskabet i september overtog flyvningerne med ATR72-fly på SAS-ruten til København. Det gav en lang række aflyste fly. Og endelig så har vandflyruten mellem havnene i Aarhus og København sikkert også hentet nogle af sine 12.000 passagerer i 2017 blandt rejsende, der tidligere fløj med SAS til og fra Aarhus Lufthavn.

Til gengæld har Aarhus Lufthavn i løbet af 2017 fået nye ruter til Gdansk, Prag og Mallorca, ligesom Ryanair sidst på året skruede lidt op for sin London-rute.

Mistet mere end hver tredje passager
På nær en fremgang på fem procent i 2016, så har passagertallet i Aarhus Lufthavn været nedadgående siden 2011, hvor knap 600.000 passagerer passerede gennem lufthavnen. På seks år har lufthavnen således mistet mere end hver tredje passager.

En ny stor samarbejdsaftale med SAS skal dog gerne betyde, at den udvikling vendes i 2018. I løbet af foråret og sommeren åbner SAS således fem nye ruter fra den østjyske lufthavn, konverterer en sæsonrute til helårsrute og øger indenrigsbetjeningen. Samlet set en investering i Aarhus Lufthavn på 300.000 flysæder fordelt på tre til fire fly.

SAS investerer et trecifret millionbeløb i satsningen på Aarhus Lufthavn. En investering, der i samarbejdets første år skal give omkring 200.000 nye passagerer i Aarhus Lufthavn.

De nye ruter går til Stockholm, Oslo, og München, mens sommerens sæsonrute til Málaga bliver til helårsrute. Herudover starter SAS i sommeren 2018 nye sæsonruter til Mallorca og Split i Kroatien. Samtidig øges kapaciteten med 20 procent på indenrigsruten til København.

Tage imod en mio. passagerer
I Aarhus Lufthavn og Aarhus Kommune, der ejer 90 procent af lufthavnen, er man allerede nu ved at gøre sig klar til at Aarhus Lufthavn om få år kan nå en mio. passagerer. Det højeste antal passagerer i lufthavnen nogensinde. Således fik Aarhus Lufthavn i september sidste år bevilget 75 mio. kroner af Aarhus Kommune, så lufthavnen den 1. april i år er klar til at tage imod omkring en million årlige passagerer.

“Vi er nødt til fra den 1. april 2018 at kunne modtage op til en million passagerer, og der må nødvendigvis følge noget security-udvidelse med og nogle fysiske ændringer, så vi kan betjene alle de her kunder med en god service med et ordentligt måltid mad i en restaurant, når de er kommet igennem security,” sagde bestyrelsesformand i Aarhus Lufthavn, Torben Boldsen, dengang til Jyllands-Posten.

 

 

Relaterede artikler:

SAS og Aarhus Lufthavn i strategisk samarbejde

Syv SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn

SAS: Tror på marked i Aarhus Lufthavn

75 mio. kroner på vej til Aarhus Lufthavn

Aarhus: Nu er bunden nået

Har mistet mere end hver fjerde passager

Aarhus Lufthavn: Havde håbet på mere