Et Airbus A320-fly fra Lucky Air. Helsinki-ruten skulle være blevet betjent med større Airbus A330-fly fra Hainan Airlines. Foto: Bye Angel / Wikimedia Commons.

Kinesere åbner Helsinki-rute

Et kinesisk lavprisselskab giver til januar Helsinki Vantaa-lufthavnen sin ottende og niende kinesiske destination.

Gennem et tæt samarbejde med Finnair har Helsinki-Vantaa lufthavnen udviklet sig til at være en af de væsentligste knudepunkter for flytrafikken mellem Europa og Asien med knap 20 asiatiske ruter.

Nu styrkes det asiatiske rutetilbud yderligere når det kinesiske lavprisselskab Lucky Air den 17. januar næste år åbner en rute mellem Helsinki og de to kinesiske millionbyer Kunming og Chengdu.

Nummer et i Nordeuropa
Lucky Air vil betjene ruten to gange om ugen med Airbus A330-300 fly fra moderselskabet Hainan Airlines. Flyet vil starte i Kunming og mellemlande i Chengdu inden det fortsætter til Helsinki. Her vil det flyve samme rute tilbage.

“At få det første kinesiske flyselskab til Finland understøtter vores mål om at udvikle Helsinki Lufthavn som et vigtigt trafikknudepunkt mellem Europa og Asien. Målt på antallet af flyforbindelser er Helsinki Lufthavn nummer et i Nordeuropa og ifølge passagerundersøgelser en af verdens bedste lufthavne. Vi ønsker det nye flyselskab hjerteligt velkommen til Finland og Helsinki Lufthavn,” siger Joni Sundelin, Senior Vice President i Finavia, der står for at operere Helsinki-lufthavnen.

Kunming og Chengdu bliver Helsinki Vantaa-lufthavnens ottende og niende destination, da Finnair i forvejen flyver til Beijing, Shanghai, Xi’an, Chongqing, Guangzhou, Nanjing og Hong Kong.

Med 17,2 millioner passagerer havde Helsinki i 2016 sit bedste år nogensinde og i 2017 forventer selskabet at sætte ny rekord. Her regner man nemlig med mere end 18,5 mio. passagerer. Nordens fjerdestørste lufthavn har dog stadig et stykke vej op til den tredjestørste lufthavn i Norden, Stockholm Arlanda, som i 2016 havde knap 24,7 mio. passagerer. Størst i Norden var Københavns Lufthavn med godt 29 mio. passagerer.

Indlejet fra moderselskab
Helsinki bliver Lucky Airs anden destination i Europa fra Chengdu, da selskabet den 31. oktober i år åbner en rute fra Chengdu til Skt. Petersborg. Desuden flyver selskabet i dag fra sit trafikknudepunkt i Kunming til Moskva.

Lucky Airs søsterselskab, Beijing Capital Airlines, fløj i 2015 fra Beijing og Hangzhou til Københavns Lufthavn med Airbus A330-langdistancefly, som var indlejet fra moderselskabet Hainan Airlines. Samme setup, som Lucky Air nu kommer til at benytte sig af. Flyene vil være indrettet med 32 business class-sæder og 260 economy class-sæder.

Hainan Airlines selv gennemførte i sommeren 2017 en enkel trekantsflyvning fra Beijing over Stockholm Arlanda til Prag og retur til Beijing.

 

 

Relaterede artikler:

Hainan Airlines til Stockholm

CPH ikke blandt kineseres 2017-ruter

Helsinki bedst forbundet i Norden

Finnair øger antallet af flyvninger til Asien

Helsinki har flest japanske destinationer

Finnair er bedst i Kina

x

Læs Også

Stor luftfartskoncern forsinker leasingbetalinger

Flyselskaberne i det store kinesiske konglomerat HNA Group kan ikke betale regningerne for flyleasing til tiden, da moderselskabet angiveligt opsuger likviditeten.

TUI Nordic klar med Boeing 737 MAX

Det skandinaviske charterflyselskab TUIfly Nordic bliver et af de første selskaber i Europa til at tage Boeing 737 MAX i brug.

Qatar Airways dobbelt daglig til Helsinki

Qatar Airways vil til december flyve to gange dagligt mellem Doha og Helsinki. Dermed er kapaciteten på ruten blevet øget med mere end 200 procent på mindre end tre måneder.

Widerøe klar med første jetruter

Det norske flyselskab Widerøe skal fra maj 2018 for første gang nogensinde operere med jetfly, og de første ruter går til Finland.

Helsinki indvier ny finger

Ny finger med små vigtige detaljer skal styrke Helsinkis position som knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien.

Helsinki bedst forbundet i Norden

Københavns Lufthavn er Nordens suverænt største lufthavn - men ikke den med de bedste forbindelsesmuligheder.